Není žádným tajemstvím, že dobře nadesignované jídelní lístky mohou vylepšit kulinářský zážitek vašich zákazníků, pomoct jim učinit uspokojivá rozhodnutí při výběru a také stimulovat chuť k jídlu. Jídelní lístek je více než kus užitečného papíru. Nejde jen o seznam jídel, která má restaurace v nabídce. Pokud je jeho design vyšpičkován do posledního detailu, můžete jej klidně vnímat jako reklamní nástroj, který je schopen nejen komunikovat identitu vaší restaurace, ale také zvyšovat zisk. Jak ho tedy nadesignovat?
1. Vyčleňte místo nejziskovějším položkám
Mnohé restaurace mají ve zvyku navrhovat své jídelní lístky na základě předpokladu, že oči zákazníků v první řadě přitahuje místo v pravém horním rohu. Vzhledem k tomu tam umisťují své nejziskovější položky. Novější zjištění však naznačují, že zákazníci mají tendenci číst jídelní lístek jako knihu, a tak jej začínají vnímat v levém horním rohu. Jak ale zjistit, co bude efektivnější pro váš podnik?
Náš tip: Udělejte si 2 verze jídelních lístků a používejte je vždy v rámci stejných stolů. Inteligentní pokladní systém vám po určité době pomůže vyhodnotit, které položky byly v daném období pro jednotlivé stoly nejziskovější. Na základě toho zjistíte, jak vaše jídelní lístky fungovaly.
2. Dbejte na logické uspořádání
Alfou a omegou správně nadesignovaného jídelního lístku je logické uspořádání. Proto dbejte na to, aby byla jídla ve vašem menu uspořádána systematicky. Vašim zákazníkům to nejen usnadní vyhledávání, ale ještě k tomu i zpříjemní pobyt ve vašem podniku.
Příklad: Jídelní lístek začněte předkrmy a pokračujte polévkami. Dále by měla následovat rozumně rozčleněná hlavní jídla, dezerty a nápoje.
3. Dejte si pozor na fotografie
Mnozí majitelé a provozní restauračních zařízení se často mylně domnívají, že fotografie jídel v menu jim automaticky zvýší prodej. Pravdou však je, že fotografie jídel jsou v pojetí marketingového nástroje mnohem efektivnější v rámci fastfoodového prodeje a různých letáků či billboardů. Naopak přímo v jídelním lístku nemusí být tak efektivní – obzvlášť tehdy, jsou-li nekvalitní a rozmazané. Proto je většinou lepší nechat představivost na hostech.
Doporučení: Jako alternativu můžete použít vkusné designové ilustrace jídel a nápojů. Pokud však trváte na fotkách v jídelním lístku, svěřte je do rukou profesionálů nebo se řiďte zásadami atraktivního focení jídel. V takových případech ale počítejte s vyššími finančními a časovými náklady na tvorbu menu karty.
4. Zaměřte se na typografii
Místo toho, abyste věnovali vaši pozornost fotografiím, se raději zaměřte na typografii. Základem je, abyste vybrali takový typ písma, který bude velmi snadno čitelný. V souvislosti s tím vám doporučujeme, abyste to nepřeháněli s příliš okrasnými fonty a kurzívami. I v případě designování jídelních lístků totiž platí, že v jednoduchosti je krása.
Náš tip: Vyberte si maximálně dva fonty – jeden pro nadpisy a jeden pro popisy. Hodně fontů na malém prostoru nemusí vypadat atraktivně a může zhoršovat čitelnost.
5. Vyberte vhodné barvy
K nadesignování úspěšného a dobře prodejného jídelního lístku vám může pomoci i výběr vhodných barev. Které budou ale nejideálnější pro váš podnik? Zvolit si můžete například ty, které máte zakomponované ve vašem logu nebo názvu. Taková volba totiž dokáže z dlouhodobého hlediska přispět k vnímání značky na základě barvy. Nevěříte? Zavřete oči a pomyslete na některé celosvětově známé fastfoodové řetězce. Co vidíte? No přece barvy, které se s nimi pojí.
Náš tip: Máte-li ve vaší nabídce nějakou specialitu, která prudce charakterizuje a definuje váš podnik, můžete ji barevně nebo graficky odlišit od ostatních.
Vzory jídelních lístků ke stažení
Abychom nezůstali jen u teorie, nabízíme vám na závěr jeden malý bonus v podobě prezentace jídelních lístků ke stažení. Věříme, že následující vzory pomohou pozvednout váš podnik na ještě vyšší úroveň.