Pro majitele restaurace není nic lepšího než spokojení a pravidelně se vracející zákazníci. K vytvoření zážitku dnes nestačí jen dobré jídlo, vlivem sociálních médií se mění také interiérový design komerčních prostor. Co z pohledu zařízení a provozovny nezanedbat, aby se u vás hosté cítili dobře?
Koncept a vizuální identita, které odliší
Ještě předtím, než se vrhnete do nákupu nábytku a výmalby stěn, si jasně definujte koncept. Pokud provozovna není součástí větší sítě a při tvorbě brandingu máte volnou ruku, nechte si poradit od odborníků. Jednou z častých chyb je snaha vyhovět všem. Té se vyhnete, pokud si jasně určíte cílovou skupinu, která si může vaše jídla dovolit.
Vizuální identita restaurace by měla obsahovat prvky jako logo, barvy značky, zásady navrhování reklamních materiálů, tvar a druh použitého písma, ale i dekorace a interiérový design. Má budova, ve které se restaurace nachází, zajímavý původ nebo se k ní váže zajímavý příběh? Postavte na nich design! Styl restaurace tvoří kombinace jídel a prostoru, které vás mohou odlišit od konkurence. Budování oblíbeného brandu je ovšem stále běh na dlouhou trať.
Zařízení restaurace
Design restaurace má významný vliv při vytváření celkového dojmu. Základem je práce s prostorem, tedy správné uspořádání pro pohodlné stolování i práci zaměstnanců. Na jedné straně by číšníci měli mít dobrý výhled na dveře a hosty, na druhé straně chtějí mít návštěvníci při stolování soukromí i v polední špičce. Při rozmístění nábytku berte v úvahu cestu pro obsluhu i hosty.
V rámci designu nábytku majitelé restaurací často hledají rovnováhu mezi odolnými materiály a estetikou. Pohodlné a dostatečně měkké židle zajistí, že se zákazníci budou cítit příjemně. Někdy však prostory vyžadují atypický nábytek, což nemusí být na škodu. Díky němu můžete lépe využít půdorys a zároveň dosáhnout větší autenticity. Zajímavými doplňky v rámci interiérového designu mohou být netradiční sochy nebo obrazy na zdi.
Tip pro vás: Buďte autentičtí!
Vlivem sociálních médií se mění i interiérový design komerčních prostor. Ty dnes musí být fotogenické, nejen kvůli neustálé dokumentaci ze strany blogerů či youtuberů. Zvýšená publicita klade zvýšené nároky na design interiéru a kvalitu jeho vybavení. Autenticita už není jen přidaný bonus, ale stává se nezbytností.
Útok na všechny smysly
I když lidé stále častěji hledají způsoby, jak si objednat jídlo, aniž by museli vstoupit do samotného podniku, bylo by chybou myslet si, že se nevyplatí investovat do designu restaurace. Naopak, je důležité vytvořit kulinářský zážitek, který je přinutí opětovně se vracet. A ten se zakládá nejen na chuti. Dopomůže k němu senzorický, tedy smyslový marketing.
Ten je známý zejména z obchodů – hudba, která v nich hraje, nebo vůně, kterým jsou nakupující vystaveni, mají vliv na to, jaké asociace si se značkou vytvoří. Podle průzkumů až 90 % nakupujících potvrdilo, že s největší pravděpodobností znovu navštíví kamenný obchod, který díky hudbě, vůni i celkovému obrazu vytvořil příjemnou atmosféru. Jak nás smyslový marketing ovlivňuje při nakupování, ovlivňuje nás i při výběru restaurace. Vhodně zvolenou vůní docílíte toho správného „welcome effectu“.
Pouštět hudbu, nebo ne?
Relativně jednoduchý a levný způsob, jak vytvořit dobrou atmosféru, je hudba. Podle studie, kterou zveřejnila společnost Mood Media na vzorku 10 tisíc spotřebitelů, si 58 % zákazníků pamatuje, zda během stolování slyšeli hudbu a zda se jim líbila. V demografické skupině generace Z je hudba ještě důležitější: až 74 % nakupujících ve věku 18 až 24 let si pamatovalo, zda se jim líbila hudba při nakupování v obchodě. To, co lidé vidí a slyší, vytváří silnou emoční odezvu. V případě restaurace doporučujeme vhodně zvolenou hudební kulisu a vlastní playlist, nikoli komerční rádio se spoustou reklam.
S hudbou úzce souvisí také akustika. Jelikož restaurace jsou místem častých společenských událostí a setkání, prvořadý je v nich akustický komfort. Studie publikovaná v The Journal of the Acoustical Society of America ukázala, že ochota trávit čas v restauraci a utrácet v ní peníze klesá se zvyšujícím se hlukem v pozadí. Hladiny hluku se v restauracích obvykle pohybují od 60 do 80 dB, pro komunikaci stolujících bez potřeby zvyšování hlasu je však ideální hluk v pozadí nižší než 50 až 55 dB.
Tip pro vás: Investice do odhlučnění neřešte až dodatečně
Zvuky jako řeč snížíte odhlučněním stěn, stropů a podlah. Při ozvěně bude dobrým řešením absorbování zvuku v prostoru pomocí akustických lamel a panelů. Pak bude srozumitelný i rozhovor na krátkou vzdálenost v restauraci plné lidí. Levnou formou odstranění hluku je kročejová izolace, která se postará o odhlučnění dupotu, bouchání či padání předmětů. Všechny tyto problémy je třeba řešit již během výstavby, vyhnete se tak dodatečným investicím na zlepšení akustiky.
V tom správném světle
Příjemného pocitu z prostředí lze dosáhnout architektonickým stylem, nábytkem či barvami. Podobně důležité je ukázat interiér v tom správném světle, a to díky osvětlení. Vyhýbejte se příliš tmavým prostorům a volte kombinaci přímého a nepřímého osvětlení.
Vybrat si můžete z různých designových řešení, od svítidel v různých stylech přes lustry z optických vláken až po hvězdné nebe s křišťálovými elementy. Můžete mít tu nejlepší kuchyni nebo servis, když si ale hosté nebudou vidět do talíře nebo je naopak budou bolet oči z ostrého světla, v celkovém hodnocení určitě ztratíte několik bodů. Podle studií jasné a intenzivní světlo urychluje konzumaci, proto ho volí například fastfoody.
Příjemný vzduch v interiéru
Představa restaurace, ve které vám už při otevření dveří „udeří do nosu“ vůně jídla z kuchyně, není moc lákavá. Mikroklima v gastronomických podnicích je v podstatě neviditelné a hosté si ho uvědomí až tehdy, když něco nefunguje. Například když se vrátí z oběda a z jejich oblečení je cítit, kde právě byli. Takové provozovně se příště raději vyhnou.
V segmentu HORECA hrají podstatnou roli dva smysly – chuť a čich. A zatímco chuť vnímá jen ten, kdo si jídlo objednal, vůni cítí každý v restauraci. Předpokladem dobrého vnitřního klimatu je optimální a nepřetržitá výměna vzduchu. V letních měsících je zase důležité stínění, které zabrání přehřívání interiéru.
Držte krok s dobou
Celek se skládá z detailů. U služeb to platí dvojnásob. Samozřejmostí je čistota, hygienické a voňavé toalety nevyjímaje. Obsluhu by hosté měli vždy snadno identifikovat, proto by číšníci měli nosit jednotné oblečení, na kterém mohou mít vyšité či vytištěné logo restaurace.
Stejně tak se vyplatí investovat do technologického vybavení – hosté rádi zaplatí kartou nebo chytrým telefonem přes Apple/Google Pay či prostřednictvím QR kódu umístěného na stole. S takovým systémem nemusí čekat na číšníka (ani co se objednávky jídla týče) nebo chodit k pultu s platebním terminálem, což ušetří čas oběma stranám. Nárůst bezkontaktních plateb banky zaznamenaly zejména během pandemie. A přestože Češi stále rádi platí i hotovostí, za pár let to všechno může být jinak, proto se vyplatí sledovat trendy i v této oblasti.