Provoz gastro podniku majitele občas zažene do nežádoucí rutiny a slepoty. Proto jsme pro vás připravili přehled zajímavých trendů, které byste ve vaší kavárně, bistru nebo restauraci mohli vyzkoušet. A většina z nich ani neklade zvýšené nároky na investice nebo další kapacity podniku.
Některé už v našich končinách fungují, ale my jsme se za vás podívali i na zahraniční trhy a našli tipy, se kterými máte možnost být mezi prvními podniky s nabídkou inspirovanou světovými trendy.
Gastro trendy trendy z celého světa, které se u nás už zabydlely a stojí za vyzkoušení
1. Víkendový brunch
Pozdní snídaně nebo brzký oběd? Brunch spojuje obojí. Pokud se ve svém bistru nebo kavárně držíte stálého menu, zkuste třeba jednou za měsíc zařadit víkendový brunch. Naučte své hosty nespěchat a rozmazlete je dobrým jídlem a pitím. Ať si užijí sobotní nebo nedělní dopoledne se svými blízkými bez shonu a starostí.
2. Degustační menu (nejen) šéfkuchaře
Nemusíte být zrovna majitelem restaurace se třemi michelinskými hvězdami. Menu nebo jídlo podle šéfkuchaře, ale i dalších osobností vašeho podniku, může zpestřit i vaši nabídku. A kromě hostů potěší také vaše zaměstnance. Nechejte je zazářit. Zkuste ve vaší kavárně třeba vypečené neděle podle receptů babiček nebo zavzpomínejte na recepty z dětství vašich zaměstnanců.
3. Sněz, co chceš (All you can eat)
V těchto gastro podnicích hosté obvykle zaplatí pevnou částku a mohou sníst, kolik chtějí. V podstatě jde o restaurace s konceptem podávání jídla formou švédských stolů. V Česku moc takových restaurací nemáme, ale tuto myšlenku stačí ve vašem podniku zařadit jen občas, jako zpestření nabídky. Vašim zákazníkům tak můžete představit třeba nové menu nebo mohou ochutnat vaši nabídku a sami se rozhodnout, co jim nejvíce chutná.
4. Udržitelnost a neplýtvání
Už nestačí jen „třídit odpad“, trend udržitelnosti ovládl celý gastro průmysl. Ovlivňuje i výrobní postupy a menu šéfkuchařů. Kromě nakládání s odpady jde o nový přístup k surovinám: důraz na místní a sezónní zdroje surovin, podpora místních farmářů a dodavatelů, trend neplýtvání a používání všech částí surovin. A samozřejmě šetření na energiích s pomocí energeticky úsporných spotřebičů a techniky.
Světové gastro trendy a novinky
5. Jídlo v rodinném stylu (Family style dining)
Stolování v rodinném stylu znamená, že se jídlo v restauraci podává na stůl na velkých talířích nebo ve velkých nádobách a mísách namísto individuálně servírovaných porcí. Hosté si pak nabírají sami z jídel, která jsou přinesena na stůl. Restaurace nabízející jídla v rodinném stylu se tak vrací ke kořenům a tradicím, které byly a jsou běžné v mnoha kulturách po celém světě. V dnešní uspěchané době už bohužel spousta rodin z nejrůznějších důvodů nemá čas na společné posezení doma u jídla. Jídlo v rodinném stylu tak sice do restaurací přináší nový zážitek, ale i vrací cosi tradičního do našich životů. Zkuste takové jídlo zařadit do vašeho menu!
6. Uvař si sám (DIY restaurants)
Trend pro všechny nadšence a milovníky dobrého jídla, kteří jsou zapálení do vaření a rádi zkoušejí různé kuchařské techniky. Nebo jsou zkrátka rádi součástí dění. DIY restaurace představují unikátní jídelní koncept, kdy se zákazníci aktivně podílejí na přípravě svého jídla. Jde o interaktivní gastro zážitek, při kterém si zákazníci vaří vlastní jídlo u svého stolu z předem připravených surovin.
7. Kavárna u vás doma (Cafe Core trend)
Podle prognóz Pinterestu, které pracují s prediktivními modely pro trendy napříč všemi oblastmi našich životů, je tzv. „Cafe Core“ jedním z hlavních trendů, který pronikne do našich domovů. Zejména boomeři a generace X si přenesou atmosféru kaváren domů. Nejde už jen o to mít doma správné zařízení pro výrobu dobré kávy, ale o celkovou úpravu prostor a vybavení, které odráží pohodlí, funkčnost a vytváří v domácím prostředí atmosféru, jako byste byli ve své oblíbené kavárně za rohem. Nábytek, výzdoba, kavárenská tabule, ale i hrnky, sklenice a lžičky. Kvůli tomuto trendu nemusíte přijít o své zákazníky, naopak! Rozšiřte svou nabídku o produkty, které vašim zákazníkům umožní vychutnat si kávu i doma. Rádi se k vám budou vracet pro novinky nebo doplnění zásob.
8. Restaurace bez hostů (Ghost Kitchens)
„Kuchyně duchů“ nebo také „virtuální kuchyně“ se zaměřují výhradně na výrobu jídel k rozvozu nebo s sebou, nemají tedy tradiční prostor pro hosty. Tento obchodní model sice není úplně běžný, ale ve světě už vlivem rostoucích cen vstupů získává na popularitě. Majitelé restaurací bez hostů mají často nižší provozní náklady, protože nemusí investovat do prostor a vybavení pro hosty, neplatí obsluhující personál a mnoho dalších položek. Navíc ani nemusí sídlit na nejdražších a lukrativních adresách.
9. Gastronomie proniká do dalších odvětví
Gastronomie překračuje hranice svého odvětví. Maloobchodní i velké značky nejen v potravinářském průmyslu diverzifikují svoji nabídku a přinášejí svým zákazníkům nové zážitky. Příkladem jsou kavárny módních značek Zara nebo Aimé Leon Dore, restaurace velkých značek jako hamburgerová restaurace UNO španělského fotbalového klubu Real Madrid, kavárna Blue Box známého amerického prodejce luxusních šperků Tiffany nebo síť restaurací Gucci Osteria da Massimo Bottura. Elena Reygadas, populární mexická šéfkuchařka, má vedle vlastní restaurace také pekařství a obchod, kde si můžete koupit různé doplňky do domácnosti, kuchyně a pro servírování, ale také lokální mexické speciality. Pokaždé, když takové výrobky použijete, připomene vám to její kuchařské umění. Je to skvělý způsob, jak vybudovat komunitu loajálních zákazníků.
I vy můžete svůj podnik doplnit o aktivitu z jiného odvětví, módu, obchod se zbožím nebo kulturní program. A možná vás po přečtení našeho článku napadají i další zajímavá spojení. Buďte otevření novým možnostem.