Rozhovor s Markem Jánošíkem o kioscích: Pomáhá nám, že zákazník nemusí stát ve frontě

Moderní fastfood Bombay Express slaví mezinárodní úspěch díky poctivé indické kuchyni. V České republice aktuálně naleznete 10 poboček – v Praze, Olomouci a Plzni. My jsme zavítali na slovenskou pobočku v Bratislavě, na kterou dohlíží manažer Marek Jánošík. Promluvili jsme si s ním především o technologiích, které v obou provozovnách pomáhají nejen personálu, ale i samotným zákazníkům.

Marek Jánošík z Bombay Express

Jak dlouho působí Bombay Express na slovenském trhu a co nabízí svým zákazníkům?

Na slovenském trhu působí Bombay Express kolem dvou let. Zatímco bratislavská pobočka Nivy funguje necelý půlrok, v Auparku jsme už přibližně dva roky. Zaměřujeme se na severoindickou kuchyni, přičemž na obou provozovnách dokážeme denně obsloužit zhruba 300 lidí.

Marek Jánošík Bombay Express
Marek Jánošík v Bombay Express Aupark. Zdroj: bombayexpress.sk

Jak vám s každodenním vyřizováním tolika objednávek pomáhají a usnadňují práci moderní technologie?

Jelikož největší nával zákazníků evidujeme na oběd – v průběhu dvou hodin během obědových přestávek firem a lidí z kanceláří – potřebujeme systém, který je rychlý, velmi jednoduchý pro obsluhu a má jednoduchou vizualizaci. Proto používáme pokladní systém iKelp POS Mobile. Za krátkou dobu totiž musíme obsloužit co nejvíce lidí. S iKelpem jsem pracoval už v minulosti v jiných svých restauracích. A vzhledem k tomu, že jsme byli se systémem spokojeni na provozovně v Auparku, jsme si ho vyžádali i na Nivy – včetně samoobslužných kiosků.

Proč jste se rozhodli právě pro samoobslužné kiosky?

Celý systém jsme na naše provozovny zvolili i kvůli tomu, aby obsluha měla usnadněnou práci. Právě v souvislosti s tím jsme se rozhodli pro samoobslužné kiosky, díky kterým dokážeme polední nával zákazníků a objednávání alespoň zčásti „přenést“ na jiné zařízení, než je kasa a lidský faktor za ní.

Samoobslužný kiosek na provozovně Nivy
Samoobslužný kiosek na provozovně Nivy. Zdroj: bombayexpress.sk

Jaká je zpětná vazba zákazníků na objednávání prostřednictvím kiosků? Nepřivolávají obsluhu kvůli tomu, že si například s něčím nezvládají poradit?

Jelikož si u nás zákazníci mohou doobjednat různé položky k základnímu menu přímo na kase, ze začátku jsme museli lidi trochu edukovat a vysvětlovat jim celý proces. V rámci toho býval u kiosků jeden člověk, který pomáhal s objednáváním. Ale v dnešní době, po několika měsících, si myslím, že už lidé víceméně zvládají učinit objednávky sami. Samoobslužné kiosky jsou pěkně ilustrovány i dobře kategorizovány a obsahují spoustu fotek. Myslím si tedy, že to dnes už jde docela dobře. Pomáhá nám, že zákazník nemusí stát ve frontě a čekat na kasu, ale může přijít ke kiosku a sám se obsloužit. A tím se v podstatě vyhne čekání někde ve frontě. V konečném důsledku pak odchází s jídlem ještě dřív než zákazník, který čeká na objednání u kasy.

Dokážete díky samoobslužným kioskům na provozovnách reálně obsloužit více lidí než bez nich?

Konkrétně na Nivách to neumím posoudit, protože jsme tam měli dva kiosky prakticky od začátku. Spíše to bylo o tom, že jsem si všímal, že od nás lidé odcházeli právě kvůli tvořícím se frontám před kasami. O to déle trval i samotný výdej. Ale co mohu říct za Aupark, tak tam jsem se musel občas já osobně postavit navíc k externí kase, kterou mám nainstalovanou v aplikaci buď v mobilu, nebo v počítači. V určitých momentech to bylo nezbytné, abychom co nejrychleji pohnuli s tvořícími se frontami a urychlili čekání mnoha zákazníků. Čili pokud by tam například v té době byl kiosek, k takovému kroku by možná nemuselo ani dojít.

Samoobslužný kiosek na provozovně Nivy
Samoobslužný kiosek na provozovně Nivy. Zdroj: bombayexpress.sk

A jak s odstupem času vnímáte finanční návratnost do kiosků?

Na začátku byl můj výpočet jednoduchý. Vzal jsem si měsíční superhrubou mzdu jednoho zaměstnance a přirovnal jsem ji k nákladům, které jsme investovali na jeden kiosek. Díval jsem se na to tak, že do 3–4 měsíců by měla být návratnost reálná. V našem případě si aktuálně myslím, že by to mohlo být zpět zhruba do půl roku. Ale není to ani tak o té návratnosti. Teď to spíše vnímám z toho pohledu, že to není o penězích, které by se nám měly vrátit, ale o tom pohodlí zákazníka, který může obejít frontu. Kromě toho, někteří zákazníci mohou být introvertnější, přičemž upřednostní raději kiosek. Nemluvě o tom, že samoobslužné kiosky mají jednu záhadnou vlastnost – lidé mají tendenci jejich prostřednictvím utratit o něco víc. Takže momentálně nesleduji, kdy zaevidujeme návratnost. Pro nás to byla nutnost. Jelikož jsme odkázáni na lidi z kancelářských budov, kteří mají na oběd jednu hodinu, potřebovali jsme nějakým způsobem urychlit celý objednávkový proces. A to, že učiní první krok prakticky sami, nám velmi pomáhá.

Používáte v rámci pokladního systému iKelp POS Mobile i jiné funkce?

Téměř všichni, ať už investoři, nebo management, používáme vzdálené přístupy. Já ho využívám dokonce denně – například na různé reporty, nebo když se nacházím na jedné provozovně a potřebuji si prohlédnout čísla z té druhé. A přemýšlím i nad věrnostním programem, ale zatím o tom nejsem úplně přesvědčen.

Výdej jídla na provozovně Aupark
Výdej jídla na provozovně Aupark. Zdroj: bombayexpress.sk

Otázka na závěr: Vidíte v budoucnu ještě nějakou možnost pro zefektivnění přípravy a výdeje jídel na vašich provozovnách – ať už prostřednictvím většího množství samoobslužných kiosků, nebo přes nějaké jiné funkce pokladního systému iKelp POS Mobile, který u vás používáte?

Například v Auparku nedávno proběhla instalace dalšího samoobslužného kiosku. Vnímali jsme to jako nutnost a moc jsem se na to těšil. Na Nivách máme předpřípravu na další dva kiosky, ale nejsem si jistý, jestli to bude v tomto případě správná cesta. Momentálně lidé už tolik nečekají ve frontě na objednání, což jsme vyřešili právě díky dvěma kioskům. Naopak čekají na obsloužení, kdy samotný systém už moc nezmůže. Tam už je to opravdu na lidském faktoru, resp. na zaměstnancích či počtu zaměstnanců, a způsobu výdeje jídel.

Děkujeme panu Jánošíkovi za obohacující rozhovor a provozovnám Bombay Express přejeme ještě spoustu spokojených zákazníků.

Besteron VISA, MasterCard