Základním předpokladem úspěšné restaurace je nejen kvalitní kuchyně, ale také výborná obsluha. Nasvědčuje tomu i průzkum z roku 2015, kterého se zúčastnilo 3 304 respondentů. Podle jeho výsledků bývá až 88 % zákazníků restauračních podniků nespokojených s obsluhou. Hodnocení zaměstnance by se tedy určitě nemělo podceňovat. Kde ale dělají číšníci nejčastěji chyby a jak jim předcházet?
Chyby, které dělá číšník
Z výše zmíněného výzkumu vyplývá, že návštěvníkům restaurací nejvíce překáží čekání na obsluhu – ať už kvůli objednání jídla a nápojů, nebo kvůli zaplacení. A přitom jde o nedostatky, které lze jednoduše eliminovat. Podívejme se nyní blíže nejen na uvedené, ale také další časté chyby obsluhy.
Nechává zákazníky čekat
Žádný zákazník nemá rád, když musí dlouho čekat. V mnoha restauracích to bohužel není nic neobvyklého. A scénářů může být hned několik:
- zákazník dlouho čeká na obsluhu, aby si mohl objednat,
- zákazník dlouho čeká, až mu obsluha přinese jeho objednávku,
- zákazník dlouho čeká, až mu obsluha přinese účtenku.
Jak takovým chybám předcházet? V první řadě se vžijte do kůže vašeho zákazníka. Předpokládejte, že se chce buď rychle najíst a vrátit se do práce, případně se jít věnovat jiným aktivitám, nebo si chce vychutnat jídlo s ostatními členy své skupinky. Číšník tedy musí být promptní a rychlý. Důležité je i to, že v případě větších skupin by měl dopravit na stůl všechna objednaná jídla najednou, resp. v co nejkratším časovém intervalu. Hosté si chtějí jídlo vychutnat spolu. Nechtějí čekat a nechat svoji objednávku chladnout, než obsluha přinese jídlo pro druhé. Také ale nechtějí mít výčitky, že začali jíst dříve než ostatní.
Náš tip: Co dělat v takových situacích? Nápomocné mohou být moderní technologie a aplikace, například Inteligentní stůl. Zákazníci si prostřednictvím něj nejen rychle objednají bez zásahu obsluhy, ale ještě i sami zaplatí. Přirozeně se tak zkrátí doba čekání zákazníků na jednotlivé procesy.
Nedokáže doporučit jídlo
Vy možná víte, co hostům nabízíte. Ale co když to neví vaše obsluha? Představte si situaci, že si zákazník nebude umět vybrat. V důsledku toho se může cítit nepříjemně, ba přímo pod tlakem. Tehdy by se určitě hodila pomoc od číšníka. Pokud ale obsluha neví, jak reálně chutnají jídla z vaší nabídky, případně co obsahují a jak jsou připravována, jen stěží je dokáže popsat hostům. Proto je vhodné, když číšníci jídla dobře znají a také je ochutnali. Doporučení tak bude více autentické.
Náš tip: Umístěte váš jídelní lístek na web, aby si zákazníci mohli vybrat ještě předtím, než vás navštíví. A kromě toho, výše zmíněný Inteligentní stůl dává zákazníkům možnost hodnotit jídla a zveřejňovat recenze. I na základě nich si hosté mohou snáze vybrat z vaší nabídky.
„Fantastické steaky z vlastních býčků. Pivo stejně báječné. Na naší druhé návštěvě jsme si objednali úžasně jemný tatarák s domácími topinkami, který vystřídaly chutné bryndzové noky se škvarkami z domácí uzené slaniny a opět nechyběl pořádný hovězí steak, tentokrát se zeleninou na páře a vařenými bramborami. Neodolali jsme při něm ochutnávce až čtyř druhů omáček, které opravdu neměly chybu, nejvíc nám chutnala houbová. Těšíme se na další návštěvu,“ zhodnotil zákazník několik jídel z Restaurace Jozef II., která shodou okolností aktivně využívá funkce softwaru iKelp POS Mobile.
Co tím ale chceme sdělit? Kdyby někdo prostřednictvím Inteligentního stolu podobně ohodnotil jídla z vaší nabídky, budoucí hosté by se mohli při svých objednávkách inspirovat a zrychlit tak celý proces od objednání až po odchod z restaurace.
Číšník se plete v objednávkách
Opět se jednou vžijte do role vašeho zákazníka, který netrpělivě čeká na svoji objednávku. Ale když se k němu přiblíží číšník s plnýma rukama, zjistí, že někde vznikl problém. Na talíři je totiž něco úplně jiného. Kde se stala chyba? Možná v nesprávném zapsání objednávky, možná nepozorností v kuchyni. Namísto hledání příčiny hledejte řešení, aby se to víckrát neopakovalo.
Náš tip: Vyzbrojte vaši obsluhu Mobilním číšníkem. Díky této funkci se objednávka zadá rovnou do systému a nezměněná poputuje až do kuchyně. V maximální možné míře se tak eliminují jakákoli případná popletení objednávek.
Je príliš aktivní nebo nevěnuje pozornost
Dva protipóly, které mají něco společného – zákazníci je nemají rádi. Na jedné straně může být obsluha příliš „vtíravá“ až otravná (například může odebírat talíře velmi rychle po dojedení), na straně druhé nemusí věnovat zákazníkům potřebnou pozornost. I v takových případech vám pomůže již několikrát zmiňovaný Inteligentní stůl. Zákazníkům tak dáte možnost vybrat si, zda si objednají bez přítomnosti obsluhy, nebo s její pomocí. A když budou potřebovat obsluhu, rychle a jednoduše ji přivolají na pár kliknutí přímo od stolu.
Chová se ke všem stejně
Na první pohled to nezní jako chyba, že? Když se na tím ale zamyslíte, dává to smysl. Zatímco mladý zamilovaný pár pravděpodobně od obsluhy nebude vyžadovat příliš pozornosti, velkou skupinu dobře naladěných lidí možná potěší častější rozhovor s číšníky – i mimo objednávání. Dbejte proto na to, aby vaše obsluha přistupovala ke každému hostu individuálně.
Pozor! Bazírujte také na tom, aby byla vaše obsluha příjemná na hosty i v době těsně před uzávěrkou. Nenechte číšníky zhasínat světla, vypínat hudbu nebo otáčet židle v blízkosti hostů. Nejlepším způsobem, jak předejít takovým nepříjemnostem, je včasná komunikace. Obsluha by měla „vysedávající“ hosty včas a slušně informovat o tom, kdy se bude zavírat.
Nedělá nic navíc
Pamatujte, že dobrá obsluha udělá pro vaše hosty i něco navíc. Něco, aby se u vás cítili opravdu příjemně. Například nabídne zákazníkům dezert, vodu nebo dochucovadla, poskytne dětem něco k vybarvování, přinese psovi misku s vodou nebo usadí hosty s notebooky do blízkosti elektrických zásuvek. Ano, i takové maličkosti dělají celkový dojem.
Slabá motivace zaměstnanců jako častá příčina chyb
„Číšnické nedostatky“ většinou pramení z nedostatečných zkušeností. Do jisté míry tedy může pomoci dodatečné zaškolení personálu. Pokud jsou ale zmíněné nezkušenosti umocněné o nezájem ze strany obsluhy, hledání východiska připomíná patovou situaci.
Jak motivovat zaměstnance k lepším výkonům?
Dejte vašemu personálu možnost pracovat v moderní restauraci, která se nebrání inovativním řešením. S funkcemi, které nabízí intuitivní a snadno ovladatelný software iKelp POS Mobile, získáte nejen sympatie zákazníků, ale také oddanost personálu. Vaší obsluze se bude pracovat mnohem jednodušeji. Odbřemeníte je od neustálého a únavného pobíhání po restauraci, od ručního zapisování objednávek nebo od často zbytečné a neefektivní komunikace s dalšími členy restaurace, například kuchaři. Nemluvě o tom, že se zrychlí všechny procesy od objednávání až po placení, čímž se přirozeně zvýší i vaše zisky. Za stejnou dobu totiž stihnete obsloužit více hostů.
Hodnocení zaměstnance: Nechte přemluvit vaše hosty
Říká se, že člověk se nejlépe učí na vlastních chybách. Doporučujeme vám proto, abyste si vzali k srdci rady vašich hostů. Dejte jim možnost vyjádřit jejich názor. Nechte je, aby řekli, co se jim líbilo a co by rádi změnili. Ptát se jich na to „face to face“ ale může působit otravně a neslušně. Jak to tedy udělat citlivěji? Můžete k tomu využít funkci Hodnocení obsluhy mobilem.
Jakmile váš zákazník dojí nebo zaplatí, může z pohodlí svého inteligentního stolu napsat recenze nejen na jídlo a nápoje, ale také na samotnou obsluhu. Kromě toho, že tak získáte cenné připomínky a zlepšíte váš zisk kvalitním zákaznickým servisem, přirozeně přimějete váš personál k vhodnému chování.