Každá správná hospodyňka má dokonalý přehled o stavu zásob ve své domácnosti. Ví, co všechno najde v ledničce, mrazničce nebo spíži, když se rozhodne do některé z nich nahlédnout. Proto nemá problém nakoupit v obchodě přesně to, co potřebuje v dostatečném množství.
A přesně takovou hospodyní, v přeneseném slova smyslu, byste měli být i vy, kdy domácnost představuje váš podnik. Měli byste mít stejně dokonalý a perfektní přehled o stavu skladových zásob v něm. Možná si to ani neuvědomujete, ale správné řízení a nakládání se zásobami se značnou měrou podílí na výsledném hospodaření podniku. A právě se systémem skladování mají problémy mnozí majitelé a provozáři. Pokud k nim nechcete patřit i vy, věnujte pár minut následujícímu textu.
Objednávejte podle potřeby
Základem správného skladování je objednávání zboží podle potřeby. To znamená objednat tolik, kolik potřebujete. Nenechte se ukecat obchodním zástupcem, že když koupíte deset balení, tak zdarma dostanete další. Stejně nepodlehněte ani akčním cenám v obchodě. Je sice prima, když je maso o polovinu lacinější než obyčejně, vždyť koho by nepotěšilo pár ušetřených korun? Ale je chyba ho kvůli tomu nakoupit násobně víc, než reálně potřebujete, a vytvářet si tak enormní zásoby. Podobně to platí i pro ostatní zboží. Navíc, když je známo, že akce na dané zboží se opakují v tříměsíčních cyklech.
Vycházejte z počtů
Na to, abyste mohli začít objednávat podle potřeby, musíte ji v první řadě znát. Potřebujete vědět, kolik objednat sudů piva a kofoly. Kolik dokoupit láhví vína a kolik láhví jednotlivých druhů alkoholu. Zapomenout nesmíte ani na nealko. Pravda je taková, že většina majitelů a provozářů funguje dodnes na systému sešitů. To znamená, že v sešitech je sepsané všechno zboží, a když číšníci dělají zúčtování po směně, odepíšou v nich všechno, co během směny prodali. Z těchto sešitů si potom majitelé „vytáhnou data“ za období, které potřebují. Obdobně to funguje i pro kuchyni a kuchaře.
Když se počty dají zjednodušit
Ale proč to dělat takhle složitě? Vždyť na to dnes máme moderní technologie. Jednou z nich je aplikace iKelp POS Mobile, jejíž součástí je i funkce Skladová evidence. Kontrolu alkoholu a surovin uděláte jednoduše přes telefon. Skladové karty láhví rozlévaného alkoholu si založíte na jeden klik. Číšník označí otevření nové láhve za pár sekund. Výkazy alkoholu pro případnou kontrolu budete mít vždy dostupné. A vy si můžete kdykoli a odkudkoli přes svůj mobil, tablet nebo počítač zkontrolovat stav skladu nebo tržeb.
Důvěřujte skladovému systému, ale prověřujte
Aby vám systém skladování fungoval jako švýcarské hodinky, musíte čas od času udělat i fyzickou kontrolu stavu zásob. Je to proto, že, jak se říká, „papír snese všechno“ a moderní technologie umí vynalézaví lidé také obejít. Co tím myslíme? To, že číšník může zkasírovat hosty bez pokladního bloku, a těch dvacet panáků vodky, které se za večer vypily, v sešitě nebo v systému nevykáže, protože oficiálně nic neprodal. Je samozřejné, že později byste na to přišli, protože když byste měli na skladě tři láhve vodky a číšník by vám řekl, že už došla, ale systém by ukazoval, že se prodaly jen dvě láhve a něco, tak by to bylo jasné. Proto je třeba dát vědět zaměstnancům hned zpočátku, že máte všechno pod kontrolou.
Fyzickou kontrolu je třeba dělat i proto, že číšníci mají v oblibě nedočepovat a nedolévat. A tady byste už na to bez kotroly nepřišli. Co to znamená? To, že prodají deset piv, ale ani jedno nedotočí po rysku. A tak mají jedno dvě piva navíc, která potom můžou prodat bez dokladu. Okrádají nejen vás, ale především vaše zákazníky. Stejně to platí i u alkoholu. Když tedy uděláte kontrolu a systém vykáže, že by měly být na skladě tři litry vodky, ale reálně tam bude 3,2 litru, budete vědět, která bije.
Mějte to pod kontrolou
Nejrychlejším a nejjednodušším způsobem kontroly je rychlá inventura. Ta je součástí systému iKelp POS Mobile. Přes svůj telefon nebo tablet za pár minut zjistíte, kde a „díky“ komu se vám rychleji ztrácí obsah láhví, popřípadě celá láhev.
Nezapomínejte na zásady skladování
Při snaze o vybudování efektivního systému skladování byste měli věnovat pozornost i samotnému skladování zásob. Platí tu pár zásad, kterými byste se měli řídit. První je, že všechno má mít své stálé místo, abyste vždy věděli, co kde je. Druhou zásadou je, že nové zboží musí jít dospod nebo dozadu a na ně nebo před ně starší zboží. Díky tomu by se mělo zboží s nejkratší dobou spotřeby dostat na provozovnu jako první. Tím pádem byste neměli nacházet zboží po spotřebě, a tak už nebudete zbytečně vyhazovat peníze do koše.
A proč je důležité mít efektivní skladovou evidenci? Protože jen s ní dokážete mít na skladě takové množství zboží, aby od vás zákazníci neodcházeli s tím, že jste něco neměli. A na druhou stranu ho nebudete mít ani tolik, že nebudete vědět co s ním.