Jak dosáhnout toho, aby vaše provozovna nezažila další krizi?

V roce 2008 zasáhla svět ekonomická krize. A to takovou silou, že ji hodně podniků jednoduše nepřežilo. A ty, co ano, tak s vážnými existenčními problémy, ze kterých se vzpamatovávaly dlouhé roky. 

Už když to vypadalo s podniky jakž takž dobře, objevila se letos pandemie koronaviru, jež paralyzovala svět. A to takovým způsobem, že majitelé museli své provozovny na několik týdnů až měsíců zavřít. I když se státy snažily pomoci, pro mnoho provozoven byla pomoc nedostatečná nebo pomalá, a tak musely skončit. 

Ty přeživší čekají velmi těžké časy – v Česku i na Slovensku. Zákazníci se vracejí jen pomalu a s obavami, nikdo netuší, jestli přijde druhá vlna koronaviru, nebo ne. I kdyby ne, tak to vypadá, že v jistých cyklech se zase objeví nějaká krize, která zatřese ekonomikou. Je proto namístě se zamyslet, jak se na ni dopředu připravit.

Budujte si rezervu

To, že vaše provozovna přežila všechny krize, znamená, že jste zřejmě dobře hodpodařili a měli jste vytvořenou rezervu na horší časy. Pokračujte v tom nadále a dávejte si stranou nějaká procenta ze zisku na tyto účely. 

Věděli jste, že? Všeobecně se doporučuje, aby lidé měli vytvořenou rezervu až do výšky šesti měsíčních výdajů.

Podobně byste měli mít vytvořenou i vy šestiměsíční rezervu na pokrytí všech provozních nákladů (zaměstnanci, odvody, nájemné, daně atd.) pro případ nečekaných okolností. Jestli jste to do teď nedělali, rozhodně byste měli začít.

 

Zvyšte flexibilitu hlavních nákladových položek

Na příchod další krize je dobré se připravit i diverzifikováním rizika. O to víc, když působíte v silném sezonním odvětví, kam gastrobyznys rozhodně patří. Proto byste se měli snažit o zvýšení flexibility nákladů v co největší možné míře. Tím snížíte break-even point (objem prodeje), při kterém už provozovna nedokáže pokrýt fixní náklady a dostává se do ztráty. Tedy v silnějších měsících byste si měli nastavit vyšší náklady a v těch slabších nižší.

Buďte na očích

I když se momentálně nacházíme v recesi a nejistotě, co můžete udělat nejhoršího, je, že se stáhnete a začnete šetřit na nesprávných místech. U většiny majitelů provozoven bývá nejčastěji jako první na odstřel marketing. To je ale velmi špatné rozhodnutí, protože je důležité, aby o vás lidé věděli a zůstali jste jim na očích. 

Toho však nedosáhnete tím, že „zaletákujete“ celé město. Nejenže se váš leták ztratí mezi dalšími stovkami letáků od konkurence, která pravidelně zaplňuje schránky obyvatelů, ale je to i neadresné. Místo toho se přesuňte do online prostoru, kde máte o mnoho lepší dosah na svou cílovou skupinu. Zaplaťte si reklamu na Facebooku, Instagramu nebo YouTube a vsaďte na možnost online objednávání. S online objednávkovým systémem iKelp POS Mobile dokážete zvýšit počet svých zákazníků a tržby až o 30 %.

Kontakty jsou k nezaplacení

V dnešní době jsou kontakty a informace k nezaplacení. Váš cíl by tak měl být jasný: vybudovat si databázi svých klientů. Pro tento účel dobře slouží zavedení věrnostního programu

Získáte tak e-maily a telefonní čísla své klientely. Potom jim už můžete zasílat různé novinky, akce a podobně. A například, když by došlo k nejhoršímu (například k nařízení znovu zavřít provozovny), můžete rozposlat online nabídku na koupi akciové poukázky. Vy si tak zajistíte aspoň nějaký příjem, a vaši zákazníci nejen výhodně nakoupí, ale projeví vám i důvěru a podporu.

Krize, to není jen něco zlého. Je to i příležitost, jak začít dělat některé věci jinak a vzchopit se rychleji než konkurence. Krize je šance pro připravené. Buďte připravení!

Besteron VISA, MasterCard