I když si to někteří neuvědomují, někteří si to možná nechtějí přiznat a někteří se tomu dokonce brání, žijeme v době kapitalismu. V době, pro níž je příznačné soukromé vlastnictví, hromadění kapitálu a produkce zisku.
Produkovat zisk je cílem i pro majitele a provozovatele restaurací. Obzvlášť je ta snaha vyšší nyní, kdy prudce rostou ceny energií, zvyšují se ceny nájemného, ceny potravin a v neposlední řadě mzdové náklady zaměstnanců.
Jednou z možností, jak produkovat vyšší celkový zisk, je zvýšení zisku na jídle. Kromě navyšování cen jídel, které je u zákazníků nepopulární, ale někdy nevyhnutelné, se to dá i jinak. A o tom, jak to dělat jinak, si povíme v následujících řádcích.
Nabízejte sezonní menu
Ozvláštněte stálou nabídku i o sezonní menu. Kachní hody, husí hody, dýňová polévka, dýňové pyré, jako dezert sladké jablečné pité a mnoho dalších. Hosté mají tato sezonní jídla rádi, protože je to pro ně příjemná změna. Ale co je pro vás důležitější: na těchto sezonních jídlech můžete slušně vydělat, protože jsou v tomto období sezonní potraviny lacinější. A nejen lacinější, ale i mnohem chutnější.
Pohlídejte si nákupní ceny
Zaostávat za konkurencí hned na startu není dobrá výchozí pozice. Proto se snažte vybojovat si co nejvýhodnější ceny od dodavatelů. Také se snažte dohodnout nejnižší pevné ceny dodávaného zboží na delší období. Získáte tím jistotu, že se vám nebude měnit cena zboží s každou objednávkou, výška zisku tak nebude lítat nahoru dolů, a vy bez zbytečného přepočítávání budete přesně vědět, na čem jste. Zároveň mějte jednoho dodavatele, ale buďte otevření také nabídkám od dalších. Tak dokážete vyvinout tlak i na toho „svého“ dodavatele, aby vám dal takovou cenu, která zabrání vašemu odchodu ke konkurenci. Mějte ale na paměti, že není vždy ten nejlacinější nákup současně i ten nejlepší, proto hleďte i na kvalitu.
Stanovte přesné receptury
Při snaze o zvýšení zisku z jídla je zásadní sestavení přesné receptury celého menu, které nabízíte. Ke každému jídlu byste měli mít vypracovanou kartu, na které bude napsané přesné množství všech potřebných surovin. Dále tam musí být uvedena cena všech položek, celková nákupní cena, prodejní cena, DPH z prodejní ceny, marže, hrubý zisk, náklady potřebné k výrobě (energie, kuchař, amortizace atd.) a čistý zisk. Bez vypracování přesných receptur nikdy nebudete umět vypočítat čistý zisk na konkrétním jídle. Bohužel mnozí majitelé takhle skutečně fungují, a tak nevědí, ze kterých jídel mají největší zisk – a jestli vůbec.
V této situaci vám může být velmi nápomocná i Skladová evidence. Například v aplikaci iKelp POS Mobile v rámci evidence nákupu surovin a receptur okamžitě vidíte náklady na výrobu jídla z pohledu použitých ingrediencí.
Kontrolujte kuchaře
Sepsání přesných receptur vám bude k ničemu, když je vaši kuchaři nebudou dodržovat. Nesmí se stávat to, že zákazník jednou dostane plný talíř, podruhé ještě plnější a potřetí téměř prázdný. Nedělá to dobrotu, protože lidé nevědí, co můžou čekat, a když nedostanou ten nejplnější talíř, budou si stěžovat. Navíc když kuchaři budou dávat na talíř více, než mají předepsané v recepturách, váš zisk bude o to menší.
Zeštíhlete sklady a udržujte je v kondici
Máte v mrazáku lososa, protože si čas od času někdo dá těstoviny s lososem? Ve skladu máte uloženo pár konzerv s mořskými plody jen proto, že si jeden zákazník dá jednou za měsíc pizzu s plody moře? Nabízet taková jídla, o která je minimální zájem, je nerentabilní, protože musíte mít na skladě potřebné suroviny, musíte sledovat jejich spotřebu a věřit, že je stihnete prodat před jejím uplynutím. Navíc zabírají místo, ale co je podstatnější, máte v nich peníze. A peníze, které se netočí, neprodukují zisk. Ani ostatních surovin byste neměli mít plné sklady, protože stejně zabírají místo, vyžadují kontrolu spotřeby a také jsou v nich „uložené“ peníze. Měli byste jich mít tak akorát, abyste je průběžně dokupovali.
Jestli nemáte čas sledovat statistiky, využijte například umělou inteligenci v aplikaci iKelp POS Mobile, která vám průběžně vyhodnocuje nízkoobrátkové zboží, ale i mnoho jiných užitečných metrik. To vám ušetří desítky hodin měsíčně.
Poučte a motivujte zaměstnance
Abyste dosáhli co nejvyššího zisku, je potřebná nejen vaše snaha, ale i snaha vašich zaměstnanců. Měli byste je „zasvětit do dění“ a vysvětlit jim, ze kterých jídel je nejvyšší zisk, aby je intenzivněji nabízeli. Samozřejmě že se nemůžete spoléhat na to, že to budou dělat pro vaše „hezké modré oči“ nebo proto že vás mají rádi. Musíte je motivovat. A nejlepší motivací jsou samozřejmě peníze. Ale nesmí to být fixní odměna, ale pružná. Osvědčená jsou například procenta z tržby.
Maximalizovat zisk se dá i jinak než jen zvyšováním cen. Zkuste si vzít tyto tipy k srdci a dostaňte se do výhody před vaší konkurencí.