Doprava zdarma může zejména začínajícím podnikatelům evokovat dobrovolné vzdávání se možného výdělku. Pokud ji však začnete vnímat jako efektivní marketingový nástroj, zjistíte, že představuje přesný opak. V následujících řádcích vám ukážeme, jak z dopravy zdarma vytěžit vyšší tržby.
Doprava zdarma jako efektivní marketingový nástroj
Doprava zdarma může podnikateli přinést dva základní efekty. Prvním z nich je, že mu stoupne počet objednávek. Mnoho zákazníků totiž upřednostňuje podniky, které jim nabízejí právě tuto službu. Zavedením bezplatné dopravy tak můžete získat více zákazníků, což má za následek také akumulaci objednávek v jednom čase. Váš poslíček tedy může jednou cestou vyřídit více zákazníků, čímž se vám zároveň snižují dopravní náklady na jednoho zákazníka.
Druhým efektem je zvýšení hodnoty objednávky. Pokud stanovíte limit, že při objednávce nad určitou částku má zákazník dopravu zdarma, s největší pravděpodobností přihodí do košíku něco navíc, co mu pomůže stanoveného limitu pro bezplatnou dopravu dosáhnout. Raději doma přece mít o jeden produkt více, přestože za něj musí pár desítek korun doplatit, než vyhodit peníze za dopravu, z které nemá v podstatě žádný benefit.
Jak přesvědčit zákazníka na větší objednávku?
Představte si následující situaci:
Váš zákazník se rozhodne objednat si 2 pizzy v celkové hodnotě 250 Kč s poplatkem 75 Kč za dopravu. Co kdyby mu ale nákupní košík na vaší stránce našeptal, že při nákupu za dalších 125 Kč, tedy od 375 Kč, získá dopravu zdarma? Co myslíte, pro jakou možnost se rozhodne váš zákazník?
- 2 pizzy za 325 Kč?
- 3 pizzy za 375 Kč?
Když si váš zákazník uvědomí, že třetí pizzu může mít jen za 50 Kč, což je v našem názorném příkladu ještě o 25 Kč méně než cena donášky, bude v tom mít jasno. A nastane win-win situace pro obě strany. Zatímco vy prodáte více a logicky tak navýšíte vaše tržby, váš zákazník bude rád, že za třetí pizzu zaplatil jen 50 Kč.
Text dole u košíku upozorňující zákazníka: „ještě 191 Kč pro dopravu zdarma“. Zdroj: iKelp
Jak implementovat „dopravu zdarma“ do vašeho podniku?
Na první pohled se to může zdát jako složitý proces, ale věřte nám, je to opravdu jednoduché. Vše, co potřebujete, je všestranný software, který dokáže takovou funkcionalitu na vaší stránce zastřešit. V praxi by to mohlo vypadat následovně:
Ve vašem objednávkovém systému si zvolíte minimální částku, za kterou musí váš zákazník nakoupit, aby získal dopravu zdarma – například 375 Kč – a o všechno ostatní se postarají plně automatizované procesy. To znamená, že jakmile si váš zákazník vloží do nákupního košíku první položku, například pizzu za 125 Kč, bude ho nějaká „ikona“ informovat o tom, že když nakoupí ještě za 250 Kč, získá dopravu zdarma.
Náš tip: Všestranným softwarem, který dokáže takto automatizovaně pracovat, je iKelp POS Mobile.
Jak zastřešit dopravu zdarma pro konkrétní města a vesnice?
Skvělá otázka! Předpokládejme, že doručovat budete nejen v rámci lokality vašeho provozu, ale také do okolních měst a vesnic. V případě donášky není ničím neobvyklým, že si restaurační zařízení určují takzvané zóny doručení, v rámci nichž si mohou upravovat různá pravidla – například cenu dopravy, od jaké hodnoty je doprava zdarma nebo rozvozový čas pro jednotlivá města a vesnice v okolí. Jak to ale ošetřit v případě automatizované dopravy zdarma od určité částky? Úplně jednoduše!
Online objaednávání a donášku umožníte jen registrovaným zákazníkům a v systému si nastavíte, pro která města a vesnice platí doprava zdarma od určité částky. Plně automatizovaný systém, jakým je výše zmiňovaný iKelp POS Mobile, tak na základě bydliště uvedeného při registraci inteligentně rozpozná, za jakých podmínek má přihlášený zákazník nárok na dopravu zdarma.
Co kdyby chtěl zákazník změnit místo doručení?
Opět dobrá otázka. Systém iKelp POS Mobile je však natolik inteligentní, že může objednávajícímu zákazníkovi ukázat, jaké poplatky za dopravu platí pro okolní města a vesnice, do kterých váš provoz doručuje.
Tip na závěr: Doprava zdarma jako odměna
Dopravu zdarma lze využít nejen jako efektivní marketingový nástroj pro zvyšování tržeb, ale také jako pomůcku pro rozšiřování databáze vašich klientů. Můžete ji totiž nabízet například jako odměnu na první objednávku, pokud se u vás zákazník zaregistruje. A kromě toho ji vašim zákazníkům dokážete poskytnout i jako pozornost v případě výjimečných událostí, jakými bývají například MS v hokeji. Prezentovat se to dá jednoduchou a zároveň trefnou komunikací – užijte si sledování MS v hokeji s pizzou, za jejíž dopravu u nás dnes neplatíte.