Představte si číšníky, kteří doslova a do písmene létají po vytížené provozovně, přičemž za pochodu musí ještě zvedat telefony a vybavovat objednávky. Tento obraz můžeme dennodenně pozorovat v mnohých restauračních zařízeních. Jak tedy donutit zákazníky, aby upustili od telefonického objednávání a upřednostnili právě online objednávání?
Číšníci jako operátoři
Kuchař je kuchařem a číšník by měl být číšníkem. Bohužel to tak ne vždy reálně funguje. Když jednou zazvoní firemní telefon, který je obvykle umístěn za barem, musí dojít k odezvě. V opačném případě si restaurace koleduje o ztracený zisk nebo pověstný černý bod za neprofesionální služby. Kdo tedy telefon zvedne?
Ve většině případů spadá přijímání telefonických objednávek do pracovní náplně číšníků. To však při obsluhování zákazníků pochopitelně vytváří stres a časové ztráty – především v době obědové špičky, kdy mnohé restaurace nechávají čekat hosty u baru, aby mohli zaplatit. Následkem takových drobností a nedostatků je pak logická nervozita zákazníků, kteří jsou už svými myšlenkami přirozeně někde jinde. Tedy, minimálně by už chtěli být.
Kromě toho se pod vlivem neustálého vyzvánění telefonu a vybavování objednávek číšníci mění na jakési operátory. Takové nahánění se za více činnostmi současně může později vést k logickému poklesu jejich nálady a k zapomínání, což je spouštěčem řetězové reakce nežádaných událostí. Většinou to vyvrcholí nespokojenými zákazníky, které ve svém zařízení nechce mít snad nikdo.
Jak motivovat zákazníky k online objednávání?
Prvním krokem k online objednávání je samozřejmě spuštění online objednávkového systému. Jak ale donutit zákazníky k využívání této služby, když byli celou dobu zvyklí na telefonické objednávání?
Účinným způsobem může být upozorňování zákazníků, že je pro ně online objednávání přes web levnější a výhodnější. Dokážete tak učinit ať už automatem, předmluvou v rámci telefonické ústředny, nebo zvyšováním jejich povědomí o dané problematice formou příspěvků na sociálních sítích. Někdy dokonce pomůže i malý letáček na stole.
Další možnosti představují metody „trestání“, resp. odměňování zákazníků. Zatímco v případě „trestání“ máme na mysli zpoplatnění telefonické objednávky, tak při odměňování myslíme na nabízení drobných benefitů nebo dárečků, jakými může být u online objednání například sleva z ceny donášky, dresink nebo nápoj zdarma. Vy však budete nejlépe vědět, jaký způsob odměňování zákazníků by pro vás byl v souvislosti s online objednáváním nejvhodnější.
Co tím získáte?
Přijde vám to jako netradiční a odvážný krok? Do jisté míry skutečně je. Pokud však podnikatelé v gastro byznysu nebudou zkoušet a inovovat, ztratí příležitost odlišit se od konkurence a jejich zařízení může začít stagnovat nebo postupně zapadat prachem.
Neměla by se opomenout ani skutečnost, že zavedením online objednávání a přesvědčením zákazníků, aby využívali tuto službu, ušetříte čas vašich zaměstnanců, čímž zefektivníte i celkový chod vaší provozovny, a v neposlední řadě konečně odbouráte papír a pero, po kterých v drtivé většině číšníci sahají právě při vybavování telefonických objednávek. Kromě toho online objednávání nabízí i možnosti, jak informovat zákazníky o různých akcích nebo speciálních nabídkách. Jednoduše vše, na co číšníci nemají prostor.
K zamyšlení na závěr
Když si mohou různé společnosti účtovat vystavení a dodání papírového daňového dokladu, proč by to nemohly dělat i restaurace? Proč by to měla dělat restaurační zařízení zdarma? Zajímavý příklad z praxe poskytují i banky. Zadání platebního příkazu přes internet banking poskytují ve většině případů zdarma, ale za podobný úkon je na pobočce účtován poplatek. V našem pojetí bychom si to uměli přetransformovat právě na online objednávání vs. objednávání přes telefon. Když se nad tím tedy zamyslíte, bylo by podle vás v pořádku, kdyby si restaurační zařízení účtovala objednávání přes telefon, zatímco online objednávání by bylo zdarma?