Zkuste se zamyslet nad tím, do jakého podniku vy sami rádi chodíte. Nezáleží na tom, zda je to restaurace, nebo jde o jinou službu, třeba oblíbenou saunu, kadeřnictví nebo „fitko“. Co je esencí úspěchu takového podniku? Možná cena, možná kvalita služby, možná lidé a možná něco, co sami ani nedokážete pojmenovat. Jedno ale budou mít společné – cítíte se tam dobře. Aby vaše kavárna nebo restaurace byly na trhu dlouhodobě úspěšné, potřebujete dát svým zákazníkům více. Ne jen zahnat jejich žízeň a hlad. Jaké jsou základní ingredience úspěšného podniku?
1. Koncept a směr
„Kdo chce všechno, nemá nic“ a „méně je více“ platí v gastro oboru dvojnásob. Nesnažte se být podnikem všeho a pro všechny. Mějte jasně čitelný koncept a směr a držte se ho. Sushi nabídka v typické venkovské hospodě nebo pizza, uzené koleno a špagety carbonara v jednom jídelním lístku jsou jako když pejsek a kočička vařili dort.
2. Kvalitní jídlo je základ
Lidé v posledních letech stále více přemýšlí nad tím, co jí. Vyhledávají kvalitu a umí ji ocenit. Je to zajímavá příležitost pro kavárny, bistra i restaurace. Neznamená to ale, že se musíte zaměřit jen na luxusní suroviny. Postavit úspěšný koncept a směr můžete s „obyčejným“ kváskovým chlebem nebo bramborami. Srdce a chuťové buňky zákazníků si dnes získáte například orientací na lokálnost, sezónnost nebo zero waste přístup (neplýtvání). A samozřejmě je potřeba umět z kvalitních surovin kvalitně uvařit.
3. Lidé a péče
Bez dobrého kuchaře se neobejdete. Ruku na srdce, v kolika podnicích se v kuchyni střídají majitelé nebo kdo je zrovna po ruce. Jasně, že i laik může mít pro kuchařské řemeslo cit, nadšení a zápal. Ale potřebuje se naučit technologické postupy, orientovat se v obsluze moderních gastro zařízení a znát také hygienické předpisy.
Nejen kuchař, ale veškerý personál je srdcem podniku: majitel, obsluha i paní na úklid. Všichni dohromady rozhodují o tom, jak se u vás lidé budou cítit. Ani dokonalé menu nezachrání neochotný servis a špatný úklid. To, jak se majitel podniku stará o své zaměstnance, se obvykle odrazí na tom, jak zaměstnanci pečují o zákazníky. Své zaměstnance dobře odměňte a zjednodušujte jim práci (například technologiemi, které zmiňujeme níže), aby měli co nejvíce času věnovat se hostům.
Něco navíc: Pokud neprovozujete svůj podnik v turisticky rušné oblasti, potřebujete neustále pracovat na vytvoření sítě stálých zákazníků, kteří se k vám budou vracet. Dejte jim při každé návštěvě najevo, že je dobře znáte. Věrnější a spokojenější zákazníky získáte díky trvalé péči. A tu si zaslouží jak vaši zaměstnanci a hosté, tak jídelníček, ale i zázemí a interiér restaurace.
4. Moderní technologie
Dešní zákazníci očekávají bezchybnou a příjemnou obsluhu, ale v mnoha podnicích je pro ně klíčová také rychlost. S tím vším vám mohou pomáhat moderní technologie a aplikace: možnost platby mobilem nebo s pomocí QR kódu, online rezervace a objednávky, hodnocení podniku a sbírání zpětné vazby nebo efektivnější organizace rozvozu. Technologie zjednodušují a urychlují denní provoz a šetří čas, který můžete věnovat svým zákazníkům.
Zjednodušte práci obsluze díky moderním restauračním systémům: na jednom místě vyřešíte pokladnu, sklad, mobilního číšníka, inteligentní stůl, hodnocení obsluhy, marketingové nástroje, rozvoz jídel a celou řadu dalších užitečných funkcí.
A inovace a digitalizace pronikají, samozřejmě, i do dalších oblastí gastro podniků, například v podobě inteligentních kuchyňských zařízení nebo v oblasti bezpečnosti a hygieny potravin.
5. Příběh a marketing
Silnější značky na trhu spojuje příběh. Podělte se o něj s vašimi zákazníky, snadněji si k vám vytvoří vztah a vaši podnikatelskou gastro cestu rádi podpoří. Pečete kváskový chleba podle receptury vaší prababičky a jste už čtvrtou generací pekařů? Plníte si sen a z velké korporace jste utekli obléct zástěru a vařit polévky ve vlastním polévkovém bistru? Milujete dlouhé líné snídaně a chcete úžasný start dne dopřát dalším lidem? Pracovali jste mnoho let v Asii a rádi byste koncept pouličního jídla přenesli do vašeho města? Vyprávějte lidem svůj příběh. Emoce ve spojení s kvalitním jídlem dokáží zázraky.
Nezapomeňte na marketing. Dejte světu vědět, že tu jste a že svou práci děláte poctivě a srdcem. Díky internetu, sociálním sítím a digitálním technologiím můžete získat a udržet své zákazníky, i když zrovna nejsou ve vašem podniku.
Přineste zákazníkům zážitek. Nechejte je nahlédnout do kuchyně, zorganizujte speciální ochutnávku nebo menu, připravte jim osobní překvapení nebo do vašeho podniku pozvěte známého kuchaře. Možností je mnoho. Inspirujte se třeba u vaší konkurence.
Něco navíc: Nemusíte sdílet jen příběh zakladatele a majitele, ale také příběh kuchaře nebo příběh konkrétní suroviny, jídla nebo kuchyně. A nebojte se sdílet i to, co se vám při budování podniku nepovedlo a co jste se na své podnikatelské cestě naučili.