Online rozvoz
Aplikace iKelp POS Mobile vám nabízí kromě pokladního systému také funkce navíc. Jednou z nich je možnost přijímat objednávky jídel na rozvoz online. Tímto způsobem může zákazník zadat objednávku pohodlně z domu, nebo kanceláře třeba i na svém mobilním telefonu a sledovat, v jaké fázi se objednávka nachází. Zákazníci tak nemusí čekat až jim někdo u vás na provozovně zvedné telefon, aby si mohli objednat.
V tomto článku vám ukážeme základní nastavení, která je potřeba provést, aby bylo možné systém pro objednávání online začít používat. Celý systém objednávání je navržený tak, aby byl intuitivní, přehledný a jednoduchý jak pro vaše zákazníky, tak i pro vaši obsluhu. Koncept celého systému vychází z potřeb gastro provozů, tedy provozoven nabízejících rozvoz jídel. Systém proto není vhodný na online prodej potravin, nebo jiného zboží. Uživatelské rozhraní ani celý proces zpracování objednávky na to není přizpůsobený.
Online rozvoz
Před tím, než bude možné začít online rozvoz používat, je potřeba provést pár základních nastavení. Jedná se především o nastavení související přímo s nabídkou rozvozu, která se bude zákazníkům zobrazovat. V některých případech se může nabídka jídel lišit od nabídky, kterou máte přímo v restauraci. Pravděpodobně nebudete nabízet zákazníkům na rozvoz točené pivo, nebo kofolu, ale budete mít v nabídce něco, co se neprodává v restauraci, ale je určeno primárně na rozvoz. Například 0,5l pivo v plechu.
Všechna nastavení Rozvozu najdete v menu aplikace v části Rozvoz . Úvodní nastavení, jako je nastavení kategorií pro zobrazení v nabídce, obrázky a pořadí je možné provést přímo v části Rozvoz . Pro provedení ostatních nastavení, klikněte na příslušné tlačítko.
Nastavení kategorií
Pro online rozvozový systém doporučujeme vytvořit nezávislé řazení do kategorií a to hned z několika důvodů:
- Řazení ve skupinách - stromová struktura a rozložení kategorií může být jiné, než používá obsluha v pokladně. Při používání pokladny je kladen důraz především na to, aby obsluha efektivně našla tu položku, kterou potřebuje, proto toto rozložení nemusí přesně odpovídat potřebám zobrazení nabídkového nebo nápojového lístku.
- Zobrazovaní položek v nabídce – ne všechny položky požadujete mít také v nabídce online rozvozu a proto doporučujeme si na tyto položky vytvořit nezávislou kategorii. Může se také stát, že i položka, kterou na rozvoz nabízíte se vyprodá. Pak se její zobrazování dá jednoduše vypnout.
- Zobrazení názvu skupiny - název kategorie je možné také nastavit nezávisle přímo v nastavení rozvozu. Pokud byste se rozhodli používat již vytvořené kategorie, ale potřebujete u některých z nich použít jiný název, můžete jej změnit přímo v nastavení Rozvozu po kliknutí na ikonu editace dané kategorie.
VVíce informací o kategoriích, jejich vytváření a úpravě se dozvíte v článku Kategorie jídel a nápojů.
Nastavení skladových karet
V dalším kroku doporučujeme vytvoření karet, kterou budou sloužit k prodeji formou rozvozu. Pokud již karty vytvořené máte, není samozřejmě potřeba je vytvářet znovu. Karty se vytváří v menu aplikace v části Karty . Jak již bylo zmíněno, pokud jsou již karty v systému založené, není třeba je vytvářet znovu. Při vytváření karet se nerozlišuje, zda se jedná o karty pro rozvoz, nebo běžný prodej.
Při vytváření karet doporučujeme nastavit:
- Typ karty - typ je rozhodující pro správné odepisování prodaného množství ze skladu. Dále typ ovlivňuje i další možnosti a nastavení, které je možné na kartě nastavit.
- Název a prodejní cena – základní informace, které je potřeba vyplnit na položce.
- Obrázky – v záložce můžete přidat obrázky daného jídla. Tím se následně nabídka pro zákazníka stává atraktivnější.
- Pro veřejnost – zde je možné nastavit různé varianty, jako velikosti apod. (Pizza XL, XXL případně průměr v cm apod.)
- Kategorie – v záložce Kategorie doporučujeme kartu zařadit do jedné nebo více kategorií, podle potřeby.
- Přílohy - vazby – v této záložce je možné nastavit, které položky se mají s jídlem automaticky prodat.
Další informace o možnostech, nastavení karet, jako je kompletní popis jednotlivých položek se dozvíte v článku Jak správně vybrat typ skladové karty.
Zde však doporučíme jejich zařazení do speciální kategorie Rozvoz. Více info o nastaveních kategorií se dočtete níže.
Hlavní nastavení rozvozu
Nastavení samotného rozvozu je možné provést v menu aplikace, v části Rozvoz po kliknutí na tlačítko Nastavení . Následně se zobrazí nastavení, pomocí kterých je možné definovat chování rozvozu jako:
- Základní nastavení – zde je možné definovat, jestli má být možnost objednávání přes web aktivní a v jakém čase. V případě svátků nebo jiných dní, kdy se nevaří, je možné tyto dny nastavit jako Speciální dny.
- Obchodní podmínky – ty je možné nadefinovat podle požadavků.
- Osobní převzetí - je možné definovat, jestli je tato možnost v případě online objednávání aktivní. Může se stát, že máte jídla pouze na rozvoz, ale převzetí přímo na provozovně není možné.
- V této části je možné nastavit platidla , kterými může při převzetí objednávky zákazník platit. Je možné zde nadefinovat také čas přípravy, případně minimální hodnotu objednávky.
- Rozvoz - definujete, jestli je možné si při objednávce vybrat i způsob dopravy rozvozem. Může se stát, že není k dispozici řidič nebo je pokažené auto a rozvoz tak není možné zajistit. Tehdy je možné tuto možnost deaktivovat a zákazníci tak budou mít možnost si online objednat s vyzvednutím na provozovně. Stejně tak i platidla, kterými je možné za objednávku zaplatit.
- V nabídce platidel je také online platba. Jedná se o platbu přes platební bránu Comgate. Platební brána se zřizuje nezávisle a v příslušném nastavení se už pouze zadají údaje, které Vám při zřízení poskytne provozovatel této brány.
- Povolená místa – seznam měst, kam je možné si objednat rozvoz. Pro každé místo je možné si nezávisle nadefinovat cenu za dopravu i čas, který se předpokládá k doručení do daného města a minimální objednávku, kterou je možné realizovat, aby bylo doručení do daného města možné. Aby se nestalo, že když nabízíte dopravu např. do 20 km vzdáleného města, tak si od vás někdo objedná horalky.
Další informace ohledně základních nastavení rozvozu se dovíte v článku Online rozvoz - základní nastavení.
Obědové menu v rozvozu
Pro dostupnost obědového menu v rozvozu, je vhodné použít doporučený postup. Obědové menu se zobrazuje v samostatné sekci a není vhodné ho nastavovat, jako nezávislou kategorii. Bližší informace se dozvíte v článku Obědové menu v online rozvozu.
Tlačítko pro objednání i na vlastní stránce nebo Facebooku
Pokud máte vlastní stránku, není žádní problém mít i na vaší stránce uvedený odkaz přímo na možnost objednání. Odkaz pro nastavení objednávání z vlastní stránky můžete získat jednoduše. V menu aplikace, v části Rozvoz po kliknutí na tlačítko Sdílet . Následně je možné si vybrat odkaz, který je možné si přidat na vlastní stránku nebo Facebook. Odkaz je možné si přidat i na Facebookový profil, kde následně možné si nastavit tlačítko pro objednávání, které bude obsahovat odkaz přímo na možnost objednání. Po zaregistrování služby dostane aplikace vygenerovanou adresu systémem. Je však možné tuto adresu také upravit podle požadavek např. na „nazevpodniku.ikelp.com“. Stačí, když na email podpora(at)ikelp.com pošlete požadavek ke změně s kontaktními údaji společnosti a adresou aplikace a tento kro zajistíme.
Postup přijetí, potvrzení a následné zpracování objednávek je popsán v článku Rozvoz - správa rozpracovaných objednávek.
by
Ing. Lukáš Krajčír