V současném dynamickém obchodním prostředí je efektivita klíčem k úspěchu. Jedním z nenahraditelných nástrojů, které podnikatelé používají pro zjednodušení a urychlení procesů, jsou čárové kódy. Nenápadné černobílé vizuální znaky hrají obrovskou roli nejen v oblasti maloobchodu, ale také v logistice, správě skladových zásob a výrobě. V našem článku se dozvíte více o čárových kódech a o tom, jak je můžete využít ve svém podnikání.
Čárové kódy: Všechno, co potřebujete vědět
Čárové kódy jsou vizuálně kódované informace, které slouží k automatizovanému sběru dat. Tvoří je grafické znaky (obrázky) skládající se z čar a mezer různé šířky. Mohou obsahovat údaje jako označení produktu, cena, výrobce nebo datum expirace. Pro moderní obchodní a logistické procesy jsou prakticky nezbytné, neboť umožňují rychlou výměnu a zpracování dat. Jedná se o jednu z nejpřesnějších a nejrychlejších metod pro registraci většího množství informací, jaká byla dosud vyvinuta.
Jak fungují čárové kódy?
Informace jsou v čárovém kódu uloženy do vzoru čar a mezer. Každá šířka čar a vzdálenost mezi nimi reprezentuje určité číslice nebo písmena.
Ke čtení čárových kódů se používá optický skener (snímač čárových kódů), který při skenování vyzařuje světlo. Čáry kódu pohlcují toto světlo a mezery jej odrážejí. Skener snímá, jak se světlo odráží a na základě toho pak dekóduje vzor čar a mezer. Získané informace přenese do cílového zařízení, např. do pokladny. Tento proces je velmi rychlý a přesný.
Věděli jste, že všechny pokladní systémy iKelp jsou kompatibilní se snímači čárových kódů, díky čemuž umožňují efektivní správu prodeje, skladu a inventur? Perfektně se tak hodí do maloobchodních provozoven, restauračních podniků či kaváren. O jejich výhodách se ale stále více přesvědčují i v hotelech, například na recepcích, nebo v provozovnách poskytujících služby – wellness centra, fitness centra, masážní salony, kadeřnictví a podobně.
Typy čárových kódů
Čárové kódy se dělí do tří základních kategorií:
1. Jednorozměrné čárové kódy (1D). Jsou tvořeny jednou linií čar a mezer v různých šířkách. Nejpoužívanější 1D kódy jsou:
- EAN (European Article Number) – používají se mezinárodně, zejména v Evropě.
- UPC (Universal Product Code) – používají se zejména v USA a Kanadě.
- Kód 128, kód 39 – používají se v logistice a při sledování zásob.
2. Dvojrozměrné čárové kódy (2D). Ukládají informace horizontálně i vertikálně, proto dokážou uchovat více údajů na menší ploše. Nejpoužívanější 2D kódy jsou:
- QR kódy – populární pro mobilní aplikace, například i v gastro segmentu, kde našly své uplatnění v rámci inteligentních stolů. Zákazník jednoduše nasnímá QR kód na stole a kompletní nabídka podniku se mu zobrazí v mobilním telefonu. Nebo na pár kliknutí přivolá obsluhu, vyžádá si účtenku či zrealizuje okamžitou platbu.
- Data Matrix, PDF417 – používají se v logistice, letectví nebo při sledování balíků.
3. Trojrozměrné (3D) čárové kódy. Vznikly modifikací 2D kódů, ke kterým se jako další prvek přidala barva. V maloobchodě se v současnosti nepoužívají.
Využití čárových kódů
První čárový kód byl při prodeji zboží použit v roce 1974. Naplno se začaly čárové kódy využívat v 80. letech. Dnes umožňují rychlé, přesné a automatizované zpracování informací v různých odvětvích.
V maloobchodě se čárovými kódy označuje veškeré zboží (u nás EAN kódy), což dovoluje jeho rychlé skenování při placení. V rámci logistiky a skladování umožňují čárové kódy rychlou a přesnou správu zásob i evidenci zboží během příjmu a expedice. A kromě toho zjednodušují proces inventarizace. Čárové kódy jsou užitečné i na evidenci majetku podniku. V dopravě se čárovými kódy označují balíky, zásilky a letenky. Hromadně je využívají i knihovny a bývají nimi označovány různé typy průkazů či vstupenek.
Proč jsou čárové kódy výhodné pro podnikání?
Čárové kódy jsou mnohými považovány za jeden z nejdůležitějších objevů 20. století. Původně byly vyvinuty pro urychlení procesů prodeje a transakcí, ale současným podnikatelům přinášejí celou řadu dalších výhod:
- Vysoká efektivita. Čárové kódy umožňují rychlou a přesnou identifikaci produktů, čímž urychlují procesy jako prodej, inventarizace, příjem a expedice.
- Nízká chybovost. Automatizovaná identifikace v porovnání s ručním zadáváním údajů minimalizuje riziko chyb, což zvyšuje přesnost jednotlivých operací ve firmě, podniku nebo obchodě.
- Úspora času a nákladů. Čárové kódy zjednodušují a urychlují procesy, čímž šetří čas zaměstnanců a snižují náklady firmy.
- Okamžitá kontrola zásob. Díky čárovým kódům můžete efektivně sledovat a řídit své zásoby, což vede k optimalizaci a snížení ztrát.
- Nenáročné na implementaci. Zavedení čárových kódů je poměrně jednoduché a cenově dostupné.
Jak generovat čárové kódy
Způsob generování čárových kódů bude záviset na tom, k jakým účelům je chcete použít.
Pokud potřebujete označit zboží k prodeji v maloobchodě, budete potřebovat jedinečné EAN kódy zahrnující identifikační číslo výrobce v číselném označení. Pro jeho získání se musíte obrátit na mezinárodní organizaci GS1 v Česku. Po získání identifikačního čísla už můžete generovat jedinečné kódy EAN-13 pro každý produkt pomocí online generátoru nebo specializovaného softwaru (např. NiceLabel, BarTender, ZebraDesigner aj.). Pak si je už jen jednoduše vytisknete na štítky nebo přímo na obaly.
Pro vlastní potřebu, např. pro sledování skladu nebo pro interakci se zákazníky (kód jako cesta k online platbě, k jídelnímu lístku apod.), si můžete vytvořit své čárové kódy pomocí bezplatného online generátoru. Celý proces je velmi jednoduchý. Zvolíte si požadovaný typ kódu, vložíte údaje, které chcete zakódovat, a generátor vám automaticky vytvoří vizuální čárový kód. Následně si ho stáhnete nebo rovnou vytisknete na štítek. Pokud potřebujete generovat větší množství kódů, bude pro vás výhodnější specializovaný software.
Tip: K efektivní evidenci a inventuře skladových zásob výrazně napomáhají i moderní pokladní systémy. Kromě standardních požadavků zvládnou například i online odpis surovin v recepturách či sledovat rozlévané láhve alkoholu.