V současném dynamickém obchodním prostředí je efektivita klíčem k úspěchu. Jedním z nenahraditelných nástrojů, které podnikatelé používají pro zjednodušení a urychlení procesů, jsou čárové kódy. Nenápadné černobílé vizuální znaky hrají obrovskou roli nejen v oblasti maloobchodu, ale také v logistice, správě skladových zásob a výrobě. V našem článku se dozvíte více o čárových kódech a o tom, jak je můžete využít ve svém podnikání.
Čárové kódy: Všechno, co potřebujete vědět
Čárové kódy jsou vizuálně kódované informace, které slouží k automatizovanému sběru dat. Tvoří je grafické znaky (obrázky) skládající se z čar a mezer různé šířky. Mohou obsahovat údaje jako označení produktu, cena, výrobce nebo datum expirace. Pro moderní obchodní a logistické procesy jsou prakticky nezbytné, neboť umožňují rychlou výměnu a zpracování dat. Jedná se o jednu z nejpřesnějších a nejrychlejších metod pro registraci většího množství informací, jaká byla dosud vyvinuta.
Jak fungují čárové kódy?
Informace jsou v čárovém kódu uloženy do vzoru čar a mezer. Každá šířka čar a vzdálenost mezi nimi reprezentuje určité číslice nebo písmena.
Ke čtení čárových kódů se používá optický skener (snímač čárových kódů), který při skenování vyzařuje světlo. Čáry kódu pohlcují toto světlo a mezery jej odrážejí. Skener snímá, jak se světlo odráží a na základě toho pak dekóduje vzor čar a mezer. Získané informace přenese do cílového zařízení, např. do pokladny. Tento proces je velmi rychlý a přesný.
Věděli jste, že všechny pokladní systémy iKelp jsou kompatibilní se snímači čárových kódů, díky čemuž umožňují efektivní správu prodeje, skladu a inventur? Perfektně se tak hodí do maloobchodních provozoven, restauračních podniků či kaváren. O jejich výhodách se ale stále více přesvědčují i v hotelech, například na recepcích, nebo v provozovnách poskytujících služby – wellness centra, fitness centra, masážní salony, kadeřnictví a podobně.
Typy čárových kódů
Čárové kódy se dělí do tří základních kategorií:
1. Jednorozměrné čárové kódy (1D). Jsou tvořeny jednou linií čar a mezer v různých šířkách. Nejpoužívanější 1D kódy jsou:
- EAN (European Article Number) – používají se mezinárodně, zejména v Evropě.
- UPC (Universal Product Code) – používají se zejména v USA a Kanadě.
- Kód 128, kód 39 – používají se v logistice a při sledování zásob.
2. Dvojrozměrné čárové kódy (2D). Ukládají informace horizontálně i vertikálně, proto dokážou uchovat více údajů na menší ploše. Nejpoužívanější 2D kódy jsou:
- QR kódy – populární pro mobilní aplikace, například i v gastro segmentu, kde našly své uplatnění v rámci inteligentních stolů. Zákazník jednoduše nasnímá QR kód na stole a kompletní nabídka podniku se mu zobrazí v mobilním telefonu. Nebo na pár kliknutí přivolá obsluhu, vyžádá si účtenku či zrealizuje okamžitou platbu.
- Data Matrix, PDF417 – používají se v logistice, letectví nebo při sledování balíků.
3. Trojrozměrné (3D) čárové kódy. Vznikly modifikací 2D kódů, ke kterým se jako další prvek přidala barva. V maloobchodě se v současnosti nepoužívají.
Využití čárových kódů
První čárový kód byl při prodeji zboží použit v roce 1974. Naplno se začaly čárové kódy využívat v 80. letech. Dnes umožňují rychlé, přesné a automatizované zpracování informací v různých odvětvích.
V maloobchodě se čárovými kódy označuje veškeré zboží (u nás EAN kódy), což dovoluje jeho rychlé skenování při placení. V rámci logistiky a skladování umožňují čárové kódy rychlou a přesnou správu zásob i evidenci zboží během příjmu a expedice. A kromě toho zjednodušují proces inventarizace. Čárové kódy jsou užitečné i na evidenci majetku podniku. V dopravě se čárovými kódy označují balíky, zásilky a letenky. Hromadně je využívají i knihovny a bývají nimi označovány různé typy průkazů či vstupenek.
![Čiarový kód na vstupenke](/userdata/pages/lr4r3g/2_ciarove-kody.jpg)
Proč jsou čárové kódy výhodné pro podnikání?
Čárové kódy jsou mnohými považovány za jeden z nejdůležitějších objevů 20. století. Původně byly vyvinuty pro urychlení procesů prodeje a transakcí, ale současným podnikatelům přinášejí celou řadu dalších výhod:
- Vysoká efektivita. Čárové kódy umožňují rychlou a přesnou identifikaci produktů, čímž urychlují procesy jako prodej, inventarizace, příjem a expedice.
- Nízká chybovost. Automatizovaná identifikace v porovnání s ručním zadáváním údajů minimalizuje riziko chyb, což zvyšuje přesnost jednotlivých operací ve firmě, podniku nebo obchodě.
- Úspora času a nákladů. Čárové kódy zjednodušují a urychlují procesy, čímž šetří čas zaměstnanců a snižují náklady firmy.
- Okamžitá kontrola zásob. Díky čárovým kódům můžete efektivně sledovat a řídit své zásoby, což vede k optimalizaci a snížení ztrát.
- Nenáročné na implementaci. Zavedení čárových kódů je poměrně jednoduché a cenově dostupné.
Jak generovat čárové kódy
Způsob generování čárových kódů bude záviset na tom, k jakým účelům je chcete použít.
Pokud potřebujete označit zboží k prodeji v maloobchodě, budete potřebovat jedinečné EAN kódy zahrnující identifikační číslo výrobce v číselném označení. Pro jeho získání se musíte obrátit na mezinárodní organizaci GS1 v Česku. Po získání identifikačního čísla už můžete generovat jedinečné kódy EAN-13 pro každý produkt pomocí online generátoru nebo specializovaného softwaru (např. NiceLabel, BarTender, ZebraDesigner aj.). Pak si je už jen jednoduše vytisknete na štítky nebo přímo na obaly.
![Čierové kódy - generátor a tlač](/userdata/pages/lr4r3g/3_ciarove-kody.jpg)
Pro vlastní potřebu, např. pro sledování skladu nebo pro interakci se zákazníky (kód jako cesta k online platbě, k jídelnímu lístku apod.), si můžete vytvořit své čárové kódy pomocí bezplatného online generátoru. Celý proces je velmi jednoduchý. Zvolíte si požadovaný typ kódu, vložíte údaje, které chcete zakódovat, a generátor vám automaticky vytvoří vizuální čárový kód. Následně si ho stáhnete nebo rovnou vytisknete na štítek. Pokud potřebujete generovat větší množství kódů, bude pro vás výhodnější specializovaný software.
Tip: K efektivní evidenci a inventuře skladových zásob výrazně napomáhají i moderní pokladní systémy. Kromě standardních požadavků zvládnou například i online odpis surovin v recepturách či sledovat rozlévané láhve alkoholu.