Toužíte si založit vlastní obchod, resp. začít podnikat v tom, co vás opravdu baví? Pak budete jistě potřebovat vhodný prostor pro vaši provozovnu. V úvahu připadá koupě či pronájem prostor. Bez ohledu na to, pro kterou možnost se rozhodnete, nepodceňujte polohu. Místo vašeho podnikání totiž představuje podstatnou část potenciálního úspěchu.
Zapamatujte si: Pokud si vyberete nevhodný prostor pro provozovnu, pocítíte to na nízké návštěvnosti a slabém prodeji vašich produktů nebo služeb. Negativní roli může sehrát i konkurenční byznys v blízkosti toho vašeho. V zásadě můžete dělat vše správně, ale vaše podnikání bude v konečném důsledku trpět touto drobnou „technickou“ záležitostí – nesprávnou polohou. A když se pak rozhodnete pro přechod na jiné místo, náklady mohou být vysoké. Věnujte proto lokalitě pro vaši provozovnu pozornost hned na začátku.
Jak vybrat ideální prostor pro provozovnu?
Při výběru obchodních prostor k pronájmu nebo koupi zohledněte hlavně typ a velikost vaší provozovny. Kromě toho se zaměřte i na historii daného místa, zanalyzujte potenciální zákazníky, přehodnoťte dostupnost, nezanedbávejte konkurenci, zamyslete se nad přebíráním zboží a zjistěte si místní omezení.
Zohledněte typ a velikost provozovny
Zatímco obchod zaměřený například na prodej bio produktů nebo sortimentu zdravé výživy si vystačí i s menšími prostory, provozování fitness centra nebo wellness zařízení bude vyžadovat podstatně větší plochu.
V tomto ohledu stojí za zmínku také dispoziční řešení prostor. Pokud si chcete otevřít menší prodejnu, „v zákulisí“ budete potřebovat nanejvýš skladovou místnost a toaletu. Naopak, v případě výše zmiňovaných fitness center, wellness zařízení a podobně se neobejdete bez šaten, sprch a tak dále. Proto zvažte, zda dané prostory nebudou vyžadovat obrovské zásahy v podobě vytváření příček nebo předělávání vodo- nebo elektroinstalace. Vaše počáteční náklady by se totiž mohly vyšplhat na závratné částky.
Zaměřte se na historii daného místa
Ptejte se prodejců, resp. pronajímatelů, jaké provozovny v minulosti na daném místě fungovaly. Zajímejte se také o délku jejich fungování. Pokud zjistíte, že se v daných prostorách střídají podniky jako na běžícím pásu, možná to nebude fungovat ani ve vašem případě.
Analyzujte potenciální zákazníky
Základem úspěšného podnikání je znát své zákazníky. Pokud znáte svou cílovou skupinu, umíte si vybrat vhodný prostor pro provoz vašeho podniku. Pokud se zaměřujete zejména na mladší generaci, hledejte lokalitu poblíž univerzit. Na takovém místě by se mohlo dařit například kavárnám. Pokud je ale vaším snem rozjet obchod zaměřený na prodej nábytku či domácích potřeb, měli byste vsadit na oblasti v blízkosti rodinných domů nebo zastavěných čtvrtí, tedy na lokality, kde se pohybují především rodiny.
Přehodnoťte dostupnosT
Jsou prostory, o které se zajímáte, dostupné pěším zákazníkům? Nebo se k vám lidé dostanou jen autem? Předpokládáme, že vám bude více vyhovovat provozovna, která bude dostupná i pěšky. V takovém případě jsou ideální prostory v centru města, resp. v jeho blízkosti. Sice si za takovou lokalitu připlatíte, v konečném důsledku se to ale odráží na vyšších tržbách.
Nezanedbejte konkurenci
Nachází se v blízkosti vašich potenciálních prostor konkurenční provozovna? Pokud ano, zvažte, zda jí opravdu dokážete konkurovat hned od samého začátku. Nebylo by lepší najít obchodní prostory k pronájmu v jiné lokalitě?
Zamýšlejte se nad přebíráním zboží
V souvislosti s přebíráním zboží stojí za zmínku zejména jedna důležitá věc. V první řadě se zamyslete, zda se k vaší provozovně bez problémů dostane auto se zbožím. Pokud ne, jak budete řešit naskladňování produktů? A pokud je zboží nevhodné k odnesení v nákupních taškách, mají zákazníci k provozovně přístup autem? Je před provozovnou nebo v její blízkosti nějaké parkoviště?
Zjistěte si místní omezení
Chystáte se provozovat bar nebo diskotéku? V takovém případě určitě nepochodíte s prostory v obytných čtvrtích. Místní vyhlášky a zákony o územním plánování totiž vymezují, kde mohou takové podniky působit. Před pronajmutím nebo koupí prostor si proto zjistěte všechna místní omezení na příslušném úřadě. Týkat se mohou například i povinnosti nočního klidu od určité doby, což by mohlo ovlivnit délku otevíracích hodin podniku.
Nezanedbatelné „detaily“
Prostory představují základ podnikatelského úspěchu. Promyslete si proto hned na začátku každý detail jejího fungování. Potřebujete výklad nebo výdejní okénko do ulice? Lze zajistit bezbariérový vstup? Jaká je možnost označení provozovny reklamními poutači? Potřebujete v ní dostatek přirozeného světla? Jak je vyřešen svoz odpadu? Je před provozovnou prostor pro případné rozšíření o venkovní terasu? S otázkami by se určitě dalo ještě pokračovat. Ale i na tomto vzorku je jasné, že faktorů, ke kterým je třeba přihlížet, není málo. Dobře tedy zvažte, co opravdu potřebujete a podle toho najděte místo, kde se usídlíte.