Rady, jak si otevřít obchod s oblečením

V konkurenci „velkých hráčů“ a „low-cost značek“ to nemají vůbec snadné. Přesto jsou mnohými označovány jako srdce a duše maloobchodního prodeje. Drobné butiky těží z nabízení trendových a originálních produktů i z budování loajálních vztahů se zákazníky. Patříte k těm, kteří sní o svém vlastním? V tom případě vám naše rady a tipy, jak si otevřít obchod s oblečením, přijdou jednoznačně vhod.

1. Proveďte průzkum trhu

Před otevřením obchodu s oblečením je důležité co nejpřesněji definovat a pochopit váš cílový trh, tedy specifickou skupinu zákazníků, kterou chcete přilákat do prostor vašeho obchodu. Identifikování preferencí a nákupního chování potenciálních zákazníků, jejich věk, pohlaví, úroveň příjmu či životní styl – to vše jsou cenné údaje. Na průzkum trhu si můžete najmout specializovanou společnost, ale užitečné informace dokážete získat i sami – například návštěvou konkurenčních obchodů a sledováním jejich nabídky nebo rozhovory s potenciálními zákazníky. Zatímco průzkum trhu vám pomůže zúžit vaši cílovou skupinu zákazníků, samotné pochopení vaší cílovky vás přirozeně nasměruje k výběru ideálních produktů, stanovení adekvátních cen, nastavení vhodných marketingových aktivit a podobně.

2. Zvažte, co budete ve vašem butiku prodávat

Jedním z prvních kroků k otevření vlastního butiku je rozhodnout se, co vlastně budete prodávat. Největší šanci na úspěch budete mít, když se zaměříte na prodej něčeho, k čemu máte pozitivní vztah. Zároveň se však musíte ujistit, že po takovém zboží bude v dané lokalitě i reálná poptávka. Jakmile si ujasníte kategorii vašich produktů, zamyslete se nad tím, odkud je budete získávat. Pokud byste se náhodou chtěli soustředit na prodej vlastních „home made“ výrobků nebo vlastnoručně upraveného oblečení, myslete na to, že po otevření butiku už možná nebudete mít tolik času na tvoření. Vzniknou vám totiž nové povinnosti související s vedením obchodu. V takovém případě je dobré spolupracovat i s jinými výrobci, řemeslníky, velkoobchodníky nebo dodavateli. Mějte však na paměti, že v rámci otevření butiku se doporučuje začít s různorodým inventářem v počtu zhruba 100 až 300 položek.

obchod s oblečením

3. Vyberte si ideální místo

Místo bude hrát jednu z klíčových rolí v otázce úspěchu vašeho podnikání. Doporučujeme vám otevřít butik v lokalitě s dostatkem pěšího provozu – například v blízkosti autobusového či vlakového nádraží. Dobrou volbou jsou také centra měst. Prémiová lokalita si pravděpodobně vyžádá vyšší cenu, ale v konečném důsledku se to odráží i na vyšších tržbách, možná s menšími náklady na marketing a reklamu. Ani frekventované místo vám ale nezaručí pravidelné návštěvy zákazníků, když nebude váš butik dobře viditelný. Vyhněte se proto prostorům, které budou schovány kdesi „za rohem“ v úzkých uličkách. Naopak, pozitivem může být situování vaší prodejny do blízkosti „příbuzných podniků“. Chystáte-li se prodávat dětské oblečení, mohlo by se vám dařit někde u školky či školy. Nebo jdete otevírat dámský butik s oblečením? Pak zkuste najít prostory například u kancelářských budov.

4. Věnujte pozornost vizuální stránce a brandingu

Předpokládáme, že budete jistě chtít do vašeho butiku přilákat co nejvíce zákazníků. Při jeho zakládání proto věnujte pozornost i vizuální stránce. Design vašeho obchodu by měl co nejpřesněji odpovídat vašemu sortimentu. Loga a vybrané barvy nesmí chybět napříč celým obchodem pro posílení povědomí o vaší značce. V souvislosti s tím je kriticky důležitý takzvaný branding, který vám pomůže odlišit se od konkurenčních obchodů prodávajících podobné zboží. Váš butik by měl být snadno rozpoznatelný a dobře zapamatovatelný. Ve vašich zákaznících by měl vyvolat dobrý pocit a zanechat pozitivní dojmy. Docílíte toho nejen designem korespondujícím ve všech aspektech – od loga přes barvy až po nákupní tašky – ale například také vůní charakteristickou pro váš obchod nebo způsobem, jakým vystupujete a komunikujete osobně i na sociálních sítích.

5. Nepodceňujte sílu marketingu

Myslíte si, že po slavnostním otevření vašeho butiku a prvních prodejích můžete absolutně vypustit z hlavy marketing a reklamu? Tak to jste na omylu. A to platí i v případě, že se vám bude určitou dobu dařit. Neustále a aktivně byste měli udržovat váš butik v povědomí zákazníků, abyste si z dlouhodobého hlediska zajistili stabilní tržby. Kombinujte proto libovolné marketingové aktivity od osvědčených věrnostních systémů až po dobře zacílené slevy a akce. Nenechte sociální sítě zapadnout prachem. Průběžně aktualizujte jejich obsah, informujte o novém zboží, interagujte se zákazníky a reagujte na recenze. A vyzkoušet můžete i spolupráci se známými či lokálními influencery.

Zľava na oblečenie, zákazníci v obchode

6. Vyberte si vhodný pokladní systém

A na závěr vemte v potaz i pokladní systém. Dobře zvolený systém se stane nejen centrem všech transakcí vašeho butiku, který umožní zákazníkům platit i bezhotovostně, ale také bude představovat komplexního průvodce vaším podnikáním. Díky němu můžete mít pod drobnohledem například aktuální stav skladových zásob. Velmi snadno zjistíte, co se vám prodává, případně neprodává podle vašich představ. Nemluvě o tom, že s moderním POS systémem můžete mít díky vzdálenému přístupu přehled o dění ve vašem obchodě prakticky odkudkoliv z celého světa. A aby toho nebylo málo, vhodný pokladní systém vám umožní sbírat cenné informace o vašich zákaznících a jejich nákupním chování, čehož dokážete později využít při nastavování cílených reklamních kampaní.

Shrňme si podstatné – jak si otevřít obchod s oblečením?

S jasným konceptem a uváženě. Berte v úvahu, že konkurencí vám budou nejen kamenné provozovny, ale také e-shopy, kterých je dnes opravdu jako máku a nabízejí zboží ve všech cenových kategoriích. Stále je ale mnoho lidí, kteří osobní návštěvu a možnost vyzkoušení oblečení preferují před nákupem na internetu. Ten neumožňuje dotknout se šatů a prozkoumat materiál, barvy jsou na monitorech často zkreslené a s odhadem správného čísla „na dálku“ to bývá zejména při dnešním oversize trendu opravdu náročné. Zamyslete se nad tím, co chcete nabízet svým zákazníkům – nejen z pohledu sortimentu, ale také celkového zážitku. Nic nezanedbejte. Pořádek, dobrá orientace ve zboží, komfortní kabinky, příjemné světlo, vůně i hudba nebo personál, který dokáže poradit – to vše a více rozhodne o tom, zda budete úspěšní.

Besteron VISA, MasterCard