Jednoduchá organizace a nízké náklady. To jsou dvě hlavní výhody stánkového prodeje, které ho činí atraktivním nejen pro začínající podnikatele, ale i pro zkušené prodejce. Stánky jsou často umístěny na rušných a frekventovaných místech (ulice, náměstí, trhy, festivaly nebo veřejné akce), kde oslovují široké spektrum potenciálních zákazníků. Podívejme se společně na to, co všechno stánkový prodej zahrnuje a na co byste měli myslet, rozhodnete-li se tento způsob podnikání vyzkoušet.
Význam stánkového prodeje v současném podnikatelském prostředí
V dnešní době, kdy se podnikatelé masově zaměřují na online obchodování, se může stánkový prodej zdát jako přežitek. Opak je však pravdou. Stánky přinášejí obchodníkům hned několik výhod:
- přímé oslovení zákazníků v reálném čase,
- efektivní způsob testování nových produktů nebo služeb bez nutnosti investic do stálých provozoven,
- možnost nabídnout ručně vyráběné a regionální produkty širokému spektru zákazníků,
- nízké pořizovací a provozní náklady,
- flexibilita a mobilita z hlediska lokality a sezónnosti.
Co je stánkový prodej
Stánkovým prodejem se obecně rozumí komerční nabídka zboží nebo služeb prostřednictvím dočasného stánku nebo prodeje z vozidla.
Stánek je podle Zákona č. 65/2017 Sb. prostor ohraničený pevnou nebo přenosnou konstrukcí (pult nebo stolek), kde je prodáváno zboží nebo jsou poskytovány služby. Totožný zákon vymezuje i stánek s občerstvením, který má pevnou konstrukci a splňuje podmínky pro provozování potravinářského podniku za účelem provozování stravovacích služeb podle zákona o ochraně veřejného zdraví.
Stánek může být součástí tržnice, tržiště nebo speciální tržní akce (např. farmářské, řemeslné, vánoční a další trhy), nebo může být provozován samostatně (tzv. individuální stánkový prodej).

Mobilní provozovna
Většina dočasných stánků se pro účely živnostenského zákona považuje za mobilní provozovnu. Tento zákon definuje mobilní provozovnu jako provozovnu, která je přemístitelná a není umístěna na jednom místě po dobu delší než 3 měsíce.
Mobilní provozovny není třeba nahlašovat živnostenskému úřadu ani zapisovat do živnostenského rejstříku. Podnikatel je jen povinen prokázat, že má oprávnění k jejich umístění.
Důležité je uvědomit si, že ne každý stánek je definován jako mobilní provozovna. Prodejní stánek, který stojí na svém místě déle než 3 měsíce, již není považován za mobilní. V praxi se může jednat například o novinový stánek nebo stánek s pečivem či rychlým občerstvením. Pokud stojí na svém místě déle než 3 měsíce, je považován za trvalou provozovnu a vztahují se na něj odlišné požadavky, například ohlašovací povinnost vůči živnostenskému úřadu.
Jak začít stánkový prodej: Legislativní a administrativní požadavky
Pokud chcete jako podnikatel provozovat stánkový prodej zboží nebo služeb (tedy prodávat mimo provozovnu, která je pro tento účel zkolaudována), potřebujete v první řadě získat povolení nebo souhlas od provozovatele nebo vlastníka místa, kde bude stánek umístěn. Ve většině případů bývají stánky umístěny na veřejných prostranstvích, je tedy nezbytné požádat o povolení obec.
Obce zpravidla upravují stánkový prodej na svém území zvláštním nařízením, tzv. tržním řádem, ve kterém vymezují konkrétní místa určená pro nabídku a prodej zboží a služeb (tržnice a tržiště). Obce mohou v tržním řádu určit i další zákonem nepojmenovaná místa, na kterých bude probíhat stánkový prodej. Pokud chcete pro stánkový prodej využít místo mimo tržnici, musíte obci adresovat návrh na změnu tržního řádu.
Pro stánkový prodej budete ve většině případů potřebovat také živnostenské oprávnění. Živnostenský list je ve smyslu platné legislativy nezbytný, pokud podnikáte nebo provozujete samostatnou činnost za účelem zisku. Živnostenské oprávnění u stánkového prodeje není nutné jen v případě jednorázového (nesoustavného) prodeje.

Další nezbytná povolení se týkají specifických výrobků a služeb. Pokud budete ve stánku prodávat potraviny, musíte požádat o vyjádření Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Pro provozování stánku s občerstvením budete navíc potřebovat i vyjádření Krajské hygienické stanice a v případě prodeje masných výrobků i vyjádření Krajské veterinární správy. Podnikatelé prodávající vlastnoručně vyráběnou kosmetiku se musí prokázat potřebnými certifikáty. Prodejci hraček zase musí splňovat technické požadavky uvedené v evropské směrnici o bezpečnosti hraček.
Označení stánku
Každý prodejní stánek musí být ve smyslu zákona viditelně označen. Označení musí obsahovat následující náležitosti:
- vaše jméno a příjmení / obchodní jméno společnosti,
- identifikační číslo (pokud ho máte přidělené),
- odpovědnou osobu,
- adresu sídla/místa podnikání (pokud podnikáte).
Pokladna pro stánkový prodej
Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele ukládá v § 16 odst. 1 prodávajícím povinnost na žádost spotřebitele vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby. Nechcete-li ručně a pracně vypisovat takzvané paragony, měli byste se poohlédnout po efektivních pokladních řešeních pro stánkový prodej.
Pro trvalé stánky jsou vhodné klasické pokladny. V nabídce naleznete i kompaktnější zařízení pro úsporu místa v menších stáncích (např. All-in-one pokladna s vestavěným terminálem). Pro majitele bufetů a stánků s rychlým občerstvením doporučujeme bufetový vyvolávací systém, který zefektivní objednávání a výdej jídel, čímž výrazně šetří náklady na personál. Pokud plánujete stánkový prodej, u kterého není možnost napájení pokladny ze sítě, budete potřebovat mobilní registrační pokladnu. Velmi efektivní jsou zařízení „all-in-one“, která zároveň fungují jako platební terminál.

Na závěr: Tipy pro úspěšný stánkový prodej
- Vyberte si správnou lokalitu. Vybírejte místa, kde se pohybuje vaše cílová skupina (potenciální zákazníci).
- Zaujměte vizuálně. Investujte do atraktivního designu stánku a zajímavé prezentace produktů, nabídněte rozmanitost, ale stánek nepřeplňujte.
- Chovejte se přátelsky a přístupně. Osobní kontakt se zákazníky je klíčový.
- Využijte sociální sítě. Zpropagujte svůj stánek na internetu, informujte o produktech, akcích, novinkách a místě prodeje.
- Zajistěte flexibilitu. Připravte se přizpůsobit svou nabídku nebo cenu v závislosti na poptávce a sezóně.
- Dodržujte pravidla. Ujistěte se, že splňujete všechny legislativní a hygienické normy a máte potřebná povolení.