Vizuální merchandising spojuje tři klíčové atributy vašeho obchodu: vzhled prodejny, prezentaci zboží a dobrý pocit z nákupu. Merchandising zjednodušeně spočívá v tom, jak ukazujete a prodáváte své produkty. Když bude váš merchandising fungovat, bude váš obchod vypadat lákavě, zákazníci se v něm budou snadno orientovat a pohybovat, nakupování u vás bude pro ně skutečný zážitek a budou se rádi vracet. Jak můžete využít vizuální merchandising pro podporu prodeje a budování skvělé zákaznické zkušenosti, jsme shrnuli do 10 tipů.
1. Novinky na první místo
Začněte tím nejzákladnějším. Při plánování uspořádání vašeho obchodu umístěte nové zboží dopředu a výprodejové dozadu. Zákazníci, které k návštěvě zlákaly výprodeje, budou muset projít celý obchod a prohlédnout si všechno vaše zboží. S novinkami v přední části obchodu upoutáte pozornost nových i stálých zákazníků.
2. Úroveň očí je úrovní nákupu
Nejvíce pozornosti získají od zákazníků produkty umístěné v úrovni očí a na pravé straně, když vejdou do obchodu. Úroveň očí je samozřejmě pro každého člověka jiná, u hodně vysokých lidí je to kolem 1,8 metru, pro vozíčkáře je to asi 1,15 metru. Produkty umístěné do 40 centimetrů nahoru nebo dolů od úrovně očí budou nejprodávanější. To můžete využít ve své prodejní strategii a zboží pravidelně obměňovat. Pozor ale na časté a větší změny v uspořádání zboží, to by mohlo naštvat zejména vaše stálé zákazníky.

3. Rozlišujte push a pull produkty
Push produkty a zboží ukažte svým zákazníkům jako první. Obvykle jsou to sezónní, nové nebo dražší produkty. Umístěte je tak, aby byly jako první na očích. Pull zboží jsou stálice ve vaší nabídce, které uspokojují základní potřeby zákazníků. Jsou to produkty, pro které se zákazníci obvykle vracejí, a také bývají levnější. Pull produkty umístěte na nižší police nebo do zadní části prodejny. Jsou to „tahouni“, které zákazník zná a pravidelně u vás nakupuje. Proto do zorného pole umístěte push produkty, pro které si zákazníci „nepřišli“.
4. Využijte celou prodejnu a nezapomeňte na křížový prodej
Aby byl obchod vizuálně přitažlivý, vystavujte produkty na více místech a v několika úrovních. Využijte nejen regály, ale také stoly, stolky nebo podlahu. Pestrost v prostoru obchodu udrží zájem a pozornost vašich zákazníků. Seskupte k sobě doplňkové produkty. Nejenže zvýšíte pravděpodobnost vyšší celkové útraty, ale vaši zákazníci budou vděční, že na nic důležitého nezapomněli. Když prodáváte zařízení na baterie, umístěte baterie poblíž. Vedle knih můžete umístit stojan s obaly na knihy, záložkami nebo cestovními termohrnky na kávu a čaj.
5. Uspořádejte zboží podle přirozeného chování zákazníků
Na stoly umístěte produkty, u kterých dotek podporuje prodej. Mohou to být měkké a hebké svetry, šály nebo ponožky, ale také psací potřeby nebo knihy s krásným přebalem. Lidé přirozeně sahají na produkty na stolech, protože jim to připomíná domácí prostředí. Při vystavování zboží použijte pravidlo tří. Lidský mozek pozitivně vnímá věci ve třech, pomáhá mu to lépe zpracovat a porovnat to, co vidí. Seskupení tří věcí zkrátka vnímáme harmonicky. Ať už jde o tři vázy ve výloze, nebo tři obrazy na stěně.

TIP: Lidé si prohlížejí prostor nejprve horizontálně, aby našli správný typ produktu, až pak vertikálně, aby si vybrali například velikost, materiál nebo barvu. Proto seskupte stejné produkty svisle, podpoříte tak pro lidi přirozený styl chování při vyhledávání
6. Impulzivní produkty přidejte k pokladnám
Všichni to znáte. Stojíte ve frontě v supermarketu s potravinami a najednou máte v tašce navíc čokoládu nebo balení žvýkaček. Impulzivní zboží má svůj potenciál nejen v obchodech s potravinami. Nemusí to být jen jedlé zboží, ale třeba vzorky vašich produktů, balzámy na rty, kapesníčky, psací potřeby nebo malé dárky pro radost. Zboží by mělo být spíše drobné a poměrně levné.
7. Zvolte vhodné uspořádání prostoru v obchodě
Základním pravidlem je navrhnout prostor tak, aby zákazníci hladce prošli vaším obchodem a zároveň viděli co nejvíce z vašeho sortimentu. Myslete na dostatek místa. Potřebujete zákazníkům zajistit dostatek prostoru pro pohodlný pohyb s batohy, kočárky nebo invalidními vozíky. Zajistěte v obchodě viditelné značení a navigaci tak, aby se vás zákazníci nemuseli ptát. Snadno to zjistíte od vašich zaměstnanců, na co se zákazníci často ptají. Označte viditelně zkušební kabinky, pokladny, ale také příslušné kategorie zboží.
TIP: Doporučujeme vytvořit v přední části obchodu volný prostor, který dá zákazníkům pocit svobody pro rozhodování poté, co do obchodu vstoupí nebo ho opouštějí. V opačném případě, kdy necháte zákazníka vstoupit rovnou mezi spoustu zboží, to pro něj může být nepříjemné až zastrašující. Dopřejte zákazníkům možnost vstoupit, rozhlédnout se a rozhodnout, kde chtějí začít.

8. Vyberte správné osvětlení a zkuste pracovat s vůní
Postarejte se o správné osvětlení prostoru obchodu i vašeho zboží. Dobře osvětlený obchod neznamená super nasvícení celého obchodu světlem s vysokou intenzitou. Použijte spíše teplé žluté světlo, které je příjemnější a vytváří pocit laskavé a útulné atmosféry. Kromě centrálního osvětlení využijte různé lampy nebo světelné řetězy, které promění prostor obchodu v příjemná zákoutí. Vizuální merchandising se hodně věnuje vizuální stránce vašeho obchodu, ale lidé mají i další smysly, které byste neměli zanedbávat. Využít vůni k podpoře prodeje nebo ve spojení s vaší značkou může také velmi dobře fungovat. Nejenže vůně může v lidech probudit vzpomínku na váš obchod nebo produkt, ale také funguje jako reklama.
9. Výlohy a pohled z ulice upoutají pozornost
Jak vypadá váš obchod z ulice, ať už jde o výlohy, vchod, okna, nebo jen prostor před obchodem, rozhoduje o zájmu náhodných kolemjdoucích. Nejde jen o estetickou stránku věci, nezapomínejte také na čistotu a pořádek. Zboží a výzdobu výloh obměňujte alespoň jednou měsíčně. To, jak pečujete o vnější vzhled obchodu, vysílá signál o tom, jak budete pečovat o zákazníka. Výzdobu na klíčové svátky a významné dny v roce naplánujte v předstihu. Rychlý pokus o výzdobu na poslední chvíli může být někdy horší než vůbec nic.

TIP: Vyprávějte nejen ve výlohách s pomocí merchandisingu příběhy. Řekněme, že prodáváte lampy. Vytvořte v obchodě nebo ve výloze zákoutí s pracovním stolem nebo křeslem a stolkem s knihami, aby si zákazníci dokázali zboží představit ve vlastním domě. Vyprávění příběhů nemusí být okázalé nebo přehnaně kreativní, stačí jemné a jednoduché nápady, které ukazují vaše zboží v co nejvíce reálném prostředí, kde a jak bude vašimi zákazníky používáno.
10. Hudba významně ovlivňuje nákupní chování
70 % lidí tvrdí, že je pravděpodobnější, že nakoupí v obchodech, kde hrají hudbu, kterou mají rádi. Výzkum ukázal, že poslech klasické hudby motivuje zákazníky ke koupi dražšího zboží. Hudba ovlivňuje chování zákazníků a zlepšuje zážitek z nakupování. Pomalejší hudba proto často hraje například v knihkupectvích. Hlasitá a rychlá hudba zase vytváří zábavný pocit. Vybírejte hudbu podle toho, jak chcete, aby se lidé cítili, ale také podle vašeho zboží a vaší značky.
Vizuální merchandising a další podpora prodeje
Vizuální merchandising je důležitou součástí celkového maloobchodního merchandisingu. Zaměřuje se na to, jak vystavujete zboží v obchodě, abyste maximalizovali prodeje a aby se zákazníci cítili dobře. Maloobchodní merchandising přidává další strategická rozhodnutí o prodávaném sortimentu, nastavení cenové politiky a využití dalších marketingových nástrojů. Soustřeďte se ale i na další aspekty, které ovlivňují spokojenost zákazníka s vaší prodejnou. Dobře vyškolený, hezky upravený a milý personál je nutnost. Ten by se měl perfektně a rychle orientovat nejen v zásobách zboží (třeba když se na něj ptá zákazník), ale také být schopný promptně vyřídit platící zákazníky, aby se u vás netvořily nežádoucí fronty. K tomu napomáhají moderní pokladní systémy, díky kterým máte chod obchodu pod palcem. Navíc můžete díky různým funkcím, jako jsou věrnostní systémy a statistiky, strategicky ovlivňovat zájem a loajalitu zákazníků.